Impact ‘Ever Given’ op Antwerpse rederijen: “20% meer vragen klanten”

Nieuws, Scheepvaart
Michiel Leen
De 'Ever Given' (20.388 teu) blokkeert het Suezkanaal
De ‘Ever Given’ (20.388 teu) blokkeert het Suezkanaal © Instagram / Julianne Cona

Morgen – zaterdag 24 april – is het een maand geleden dat het vrachtschip ‘Ever Given’ een blokkade veroorzaakte in het Suezkanaal. Veel schepen werden omgeleid via Kaap de Goede Hoop. De impact daarvan begint zichtbaar te worden in Antwerpen.

Een maand nadat de megamax ‘Ever Given’ dwars kwam te liggen in het Suezkanaal, begint de impact van het incident voor de Antwerpse haven zichtbaar te worden. De rederijen zetten zich schrap voor toenemende drukte. “We verwachten dat het de komende weken drukker wordt”, bevestigt Michel Marstboom, gedelegeerd bestuurder bij Maersk Line Belgium. “Ergens is dat logisch wanneer de port rotation wordt aangepast. Het komt er nu op aan de klanten proactief op de hoogte te brengen. Dergelijke beslissingen worden vaak op korte termijn genomen.” Marstboom merkt alvast aan zijn inbox dat het gegeven leeft bij de klanten. “We krijgen zo’n 20% meer vragen van klanten momenteel.” 

Bottlenecks

Bij Hapag-Lloyd denkt woordvoerder Niels Haupt dat het qua impact voor Antwerpen nog wel zal meevallen. “We zien vooral problemen in de Amerikaanse havens, omdat COVID daar zwaar weegt op de productiviteit, met gevolgen voor het spoor- en wegvervoer. Die terugval komt er net op een moment dat de consumptie geweldig aantrekt. Consumenten geven meer uit aan spullen die het leven thuis beter maken, van elektronica tot yogamatten. De meeste van die voorwerpen komen per container. In Hamburg is de situatie momenteel min of meer onder controle. Voor Antwerpen en Rotterdam kan de grote hoeveelheid goederen voor bottlenecks zorgen, die de nauwkeurigheid van de vaarschema’s in de war kunnen sturen.” 

Koffiedik kijken

De drie grote Antwerpse containerterminals hebben normaliter drie grote ‘Far East’-schepen per week aan de kade. Bij terminaloperator PSA zijn nog geen tekenen van extreme congestie. “De toekomstige drukte is voor ons als terminaloperator moeilijk in te schatten, want hangt af van verschillende factoren die wij niet in de hand hebben”, laat woordvoerder Vincent Thijs weten. “Een aantal schepen, die in het Suezkanaal vertraging hebben opgelopen, bezoeken eerst andere havens op het Europese vasteland, zoals Rotterdam en Hamburg. We zijn voor die schepen dus ook afhankelijk van eventuele vertragingen, die in die havens nog opgelopen worden. Het Suezincident komt daarnaast bovenop het feit dat zeeschepen al enkele maanden met vertraging toekomen.”

“Voor de korte termijn is het dan ook wat koffiedik kijken. In het slechtste geval komen schepen samen aan, maar in het beste geval valt de puzzel goed en gebeurt dat gespreid, waardoor de drukte op onze terminals meevalt. Momenteel ziet het er naar uit dat de puzzel goed zal vallen. We zien namelijk geen tekenen van een extreme congestie op de PSA Antwerp-terminals”, gaat Thijs verder.

Maatregelen

“In het verleden hebben we ook al te maken gehad met pieken op onze containerterminals. We kunnen ons dan ook zo organiseren om congestie op de terminals te voorkomen. Een van de maatregelen die we daarom al hebben genomen op de Noordzee Terminal en Europa terminal, is de Yard Opening Time. Daardoor voorkomen we dat onze yard vol komt te staan met exportcontainers die daar voor een lange tijd staan te wachten.”

Bij de ‘buren’ van DP World werd beslist geen commentaar te geven op de afwikkeling van het Suezincident. 

Michiel Leen