CMA CGM kiest uitsluitend biofuel voor intra-Europese dienst

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
‘Containerships Nord’
‘Containerships Nord’ © Henk Claeys

De Franse rederij CMA CGM lanceert in mei 2021 zijn eerste koolstofarme lijndienst op basis van biomethaan. De groep investeerde in 12.000 ton groen gas, wat genoeg moet zijn om twee schepen van 1.400 teu een jaar lang te laten varen, klinkt het.

Op donderdag 8 april maakte containerreus CMA CGM bekend dat het klaar is om een dienst te lanceren die uitsluitend wordt geëxploiteerd met schepen die op biobrandstof varen.

Het hernieuwbare gas biomethaan zal worden getest op twee lng-aangedreven schepen van 1.400 teu van de intra-Europese dochter Containerships. De groep kocht 12.000 ton aan om het duo gedurende een heel jaar in de Noord-Europese BALT3 Service tussen Sint-Petersburg en Rotterdam aan te drijven. 

Volgens CMA CGM kan biomethaan, in combinatie met dual-fueltechnologie, de uitstoot van CO2 met tenminste 67% verminderen. 

Ambitieuze initiatieven

Rodolphe Saadé, CEO van CMA CGM: “We hebben een nieuwe stap gezet met de lancering van het eerste koolstofarme scheepvaartaanbod gebaseerd op biomethaan. We weten dat er nog een lange weg te gaan is om aan de verplichtingen van het Klimaatakkoord van Parijs te voldoen. We zullen die doelstellingen niet bereiken met één enkele oplossing, maar met een reeks ambitieuze initiatieven en nieuwe technologieën die elkaar aanvullen.”

Liquefactie

De Franse groep kondigde aan om te blijven investeren in de ontwikkeling van de gasindustrie, de productie van biomethaan en studies naar de liquefactie ervan (het proces van vloeibaarwording) zodat het definitief kan worden uitgerold als scheepsbrandstof. 

In 2020 verlaagde CMA CGM zijn totale CO2-uitstoot met 4%. Sinds 2008 heeft de groep de uitstoot per afgelegde containerkilometer met 49% verminderd. Tegen 2050 wil de rederij koolstofneutraal zijn. 

Julie Desmet