Seaspan breidt vloot uit met nog eens tien grote schepen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'YM Window' (14.198 teu) aan PSA's Noordzee Terminal
De ‘YM Window’ (14.198 teu) aan PSA’s Noordzee Terminal © Stefan Verberckmoes

De Canadese rederij Seaspan blijft nieuwe schepen van 12.000 en 15.000 teu bestellen. Het is nog niet duidelijk voor welke carrier die nieuwbouwschepen zullen varen. Doorgaans goed ingelichte bronnen spreken over de Japanse rederij ONE.

Seaspan is met een vloot van 127 containerschepen die een gezamenlijke capaciteit van 1,08 miljoen teu vertegenwoordigen, de grootste ‘non operating owner’ (NOO) ter wereld. De capaciteit van de schepen die allemaal uitgecharterd worden, varieert van 2.478 tot 14.198 teu. De grootste schepen van ruim 14.000 teu varen allemaal in charter voor de Taiwanese rederij Yang Ming (foto).

Deze week heeft de rederij uit Vancouver bij een niet nader genoemde Aziatische scheepswerf vier schepen van 12.000 teu en vier van 15.000 teu besteld. Seaspan nam ook al opties op nog vijf bijkomende eenheden van 15.000 teu. Al die schepen worden met een scrubber uitgerust en zullen vanaf de tweede helft van 2022 opgeleverd worden. Het laatste schip uit de reeks moet in het derde kwartaal van 2023 in de vaart komen.

ONE

Het is niet duidelijk welke carrier achter de nieuwe bestellingen zit. Volgens scheepsmakelaars onderhandelde Seaspan onlangs nog met Yangzijiang Shipbuilding over een bestelling van schepen voor Ocean Network Express (ONE). Die Japanse rederij huurt momenteel al 25 schepen van 4.300 tot 11.900 teu van Seaspan.

De Canadese scheepseigenaar is duidelijk van plan om de grootste NOO ter wereld te blijven. De voorbije maanden bestelde de rederij twee megamaxschepen van 24.232 teu die voor MSC bestemd zijn en tien op lng varende schepen van 15.000 teu voor Zim. Het orderboek omvat voorts nog vijf schepen van 12.200 teu voor MSC.

Tweedehandsmarkt

Seaspan heeft deze week ook toegeslagen op de tweedehandsmarkt. Daar kocht de Canadese rederij twee schepen van 15.000 teu met scrubbers die in 2019 in de vaart kwamen. De enige boten die aan die criteria voldoen, zijn eenheden van Eastern Pacific Shipping (EPS) uit Singapore die voor een lange periode aan CMA CGM verhuurd zijn. Samen met de twee schepen neemt Seaspan ook dat chartercontract over.

Stefan Verberckmoes