Hapag-Lloyd koopt Nederlandse rederij NileDutch (update)

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De Duitse rederij Hapag-Lloyd heeft haar positie in West-Afrika gevoelig versterkt door de overname van NileDutch. Die Rotterdamse rederij is vooral actief vanuit Antwerpen. NileDutch was een van de weinig resterende nichecarriers.

Update 18/03

NileDutch werd in 1980 opgericht en onderhoudt lijndiensten vanuit Europa, Zuid-Amerika en het Verre Oosten naar West-Afrika. De in Rotterdam gevestigde rederij met een groot Europees regionaal kantoor in Antwerpen, werkt in al haar deepseadiensten samen met de Franse carrier CMA CGM.

NileDutch en CMA CGM verzekeren samen de EA1/EURAF5-dienst tussen Noord-Europa en de Afrikaanse havens Pointe Noire, Luanda, Libreville en Kribi. Die gezamenlijke dienst loopt in Noord-Europa alleen Antwerpen en Le Havre aan. NileDutch heeft daarnaast ook een allocatie op de EURAF 1 Service van zijn Franse partner.

ACOT

De overname kan mogelijk leiden tot een herschikking van de lijndiensten tussen Noord-Europa en West-Afrika. Hapag-Lloyd is op dat vaargebied al actief met de West Africa Express (WAX) Service in samenwerking met de Turkse partner Arkas, waarop ook de Japanse carrier Ocean Network Express (ONE) slots heeft.

Die mogelijke verschuivingen zullen met argusogen gevolgd worden door de Antwerp Container Terminal (ACOT) van SEA-invest aan het Bevrijdingsdok, die de schepen van de EA1/EURAF5 Service behandelt. De schepen uit Hapag-Lloyds WAX-dienst worden in de Scheldehaven aan de Europa Terminal van PSA geladen en gelost.

Grootste schip

Het grootste schip van NileDutch is de gehuurde ‘Niledutch Lion’ van 8.626 teu, die als enige schip van de Nederlandse rederij tussen de Far East en West-Afrika vaart in een gezamenlijke dienst met CMA CGM, COSCO Shipping Lines en Maersk.

NileDutch is ook nog actief met een dienst tussen de oostkust van Zuid-Amerika en Afrika, waarop Hapag-Lloyd al slots heeft. Ter aanvulling op de deepseadiensten exploiteert de rederij ook nog vier boten in feederdiensten binnen West- & Centraal-Afrika.

Veertigste

Volgens de Franse databank Alphaliner is NileDutch met een vloot van twaalf gehuurde schepen die samen een capaciteit van 34.000 teu vertegenwoordigen, de veertigste grote carrier ter wereld. Hapag-Lloyd is de nummer vijf met 243 schepen, samen goed voor bijna 1,74 miljoen teu.

Hapag-Lloyd en NileDutch hebben geen overnameprijs bekendgemaakt. De overname moet ook nog goedgekeurd worden door de relevante instanties, wat echter geen enkel probleem zou mogen zijn.

‘NileDeutsch’

Het is nog niet duidelijk wat er met de merknaam NileDutch zal gebeuren. Na de overname van CP Ships (2005) en de fusies met CSAV (2014) en UASC (2016) werd steevast Hapag-Lloyd als enige merknaam behouden. In scheepvaartkringen werden al grapjes gemaakt dat NileDutch nu eigenlijk ‘NileDeutsch’ is geworden.

Stefan Verberckmoes