Containerreus Evergreen blokkeert Suezkanaal (update)

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Ever Given' (20.388 teu) blokkeert het Suezkanaal
De ‘Ever Given’ (20.388 teu) blokkeert het Suezkanaal © Instagram/ Julianne Cona

Het Suezkanaal is al ruim een dag in twee richtingen geblokkeerd door het containerschip ‘Ever Given’ (20.388 teu), dat volledig dwars in de vaarweg ligt. Er zijn acht sleepboten er plaatse, die het schip al gedeeltelijk vlot konden trekken.

De ‘Ever Given’ was gisteren op weg van Tanjung Pelepas naar Rotterdam, toen het om iets voor acht uur ’s ochtends lokale tijd misliep. Forse windstoten brachten het 400 meter lange schip uit koers waardoor het met de voorsteven in de oever vast kwam te zitten. Volgens lokale media zou het schip ook een blackout hebben gehad.

De eerste beelden tonen duidelijk hoe de megamax het Suezkanaal over de volledige breedte blokkeert. De foto’s werden gemaakt door Julianne Cano, een bemanningslid van het schip ‘Maersk Denver’ (6.478 teu), een van de vijftien schepen die achter de ‘Ever Given’ in het noordwaartse konvooi zitten. Op het beeld is ook te zien dat er aan de boeg van de containerreus al graafkranen worden ingeschakeld om de bulb van het schip vrij te krijgen.

Gestremd

De ‘Ever Given’ zit aan de grond op een plaats waar het kanaal niet ontdubbeld is. Alle scheepvaartverkeer door Suez is dus al sinds gisterenochtend volledig gestremd. De megamax voer van China naar Europa en is volledig volgeladen. De diepgang van het 199.692 dwt metende schip bedraagt 15,7 meter.

In de loop van vandaag moet duidelijk worden welke impact dit incident zal krijgen. Omdat het schip al gedeeltelijk vlot getrokken kon worden, is er hoop dat er later vandaag een einde komt aan de blokkade. Wanneer de voorsteven niet vlot komt, zal geprobeerd worden om te baggeren rond de bulb van het schip. In het allerslechtste geval zou een deel van de containers ter plaatse gelost moeten worden om het schip te verlichten, maar dat scenario is intussen weinig waarschijnlijk geworden.

Files

Dagelijks varen er gemiddeld 51 zeeschepen door het Suezkanaal. Er zijn daarom al aan beide kanten van het kanaal files ontstaan, waarin zo’n honderd tankers, containerschepen en andere vaartuigen zitten. Zelfs indien de blokkade tot twee dagen beperkt zou worden, is dit bijzonder schadelijk voor de lijnvaartsector, omdat die nu al kampt met aanzienlijke vertragingen en een tekort aan inzetbare schepen.

Stefan Verberckmoes