Lijnvaart tussen China en Europa bijna gehalveerd door coronacrisis

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De verlenging van de Chinese nieuwjaarsvakantie na de uitbraak van het coronavirus heeft een enorme impact op het ladingaanbod in het Verre Oosten. De Franse databank Alphaliner telde na dat er de voorbije vier weken om die reden maar liefst 33 afvaarten uit China naar Noord-Europa werden afgelast. De komende vier weken worden nog eens 17 afvaarten overgeslagen.

Alle allianties doen mee met de capaciteitsbeperking. De meest drastische knip is er in de door COSCO Shipping Lines geëxploiteerde derde loop van de Ocean Alliance, die Zeebrugge aanloopt. Deze maand biedt deze AEU7 geen enkele afvaart vanuit China en ook het geplande vertrek op 5 maart uit Xiamen werd al geannuleerd.

CSP Zeebrugge

De tijdelijke onderbreking van die dienst is slecht nieuws voor CSP Zeebrugge. Na de aanloop daar van de ‘Cosco Shipping Denali’ van 14.568 teu op 8 maart wordt het in Zeebrugge wachten tot 20 april voor de volgende aanloop van deze dienst met de ‘CSCL Saturn’ (14.074 teu). Omdat de kusthaven in maart ook al twee aanlopen van de AEU1-dienst mist, verliest CSP Zeebrugge dus in totaal al zeven aanlopen van containerreuzen.

Voor Antwerp Gateway zijn de gevolgen van de capaciteitsreductie bij Ocean Alliance minder erg. De AEU3 Service waarin COSCO schepen van 19.273 tot 21.237 teu inzet, is de enige van de zeven loops van de Ocean Alliance waarin tot nu toe nog geen afvaarten werden geschrapt. Deze loop blijft dus voorlopig wekelijks naar het Deurganckdok komen (foto). Antwerp Gateway zal wel drie aanlopen uit de door Evergreen uitgevoerde CES-dienst verliezen.

PSA

De Scheldehaven wordt wel getroffen door de aanpassingen in de vaarschema’s van THE Alliance, wat PSA’s Noordzee Terminal in totaal elf aanlopen kost. In de Rotterdamse haven, die veel meer afhankelijk is van de trade met het Verre Oosten dan de Vlaamse havens, zullen in totaal 33 aanlopen van de Ocean Alliance en THE Alliance wegvallen. Het gaat allemaal om aanlopen van grote schepen met een capaciteit van 13.000 tot 21.000 teu.

Door gaten in de wekelijkse vaarschema’s te slaan, beperken de containerrederijen hun capaciteit tussen de Far East en Noord-Europa dit jaar in amper twee maanden tijd met zo’n 700.000 teu. Hadden die slots wel gevuld kunnen worden, zou dat de carriers een omzet van bijna 700 miljoen dollar opgeleverd hebben.

Door de coronacrisis is de capaciteitsbeperking dit jaar veel drastischer dan de voorbije jaren. Volgens Alphaliner hadden de ‘blank sailings’ vorig jaar in de Chinese nieuwjaarsperiode betrekking op een capaciteit van 340.000 teu. In 2018 ging het om 210.000 teu.

Scrubbers

De situatie is vergelijkbaar op de andere grote oost-westroutes. Tussen Azië en het Middellandse Zeegebied wordt de capaciteit als gevolg van de coronacrisis dit jaar met minstens 290.000 teu beperkt. Tussen China en de Verenigde Staten gaat het volgens Alphaliner om minstens 680.000 teu, maar dat cijfer kan nog oplopen. De Ocean Alliance kondigde dinsdag nog aan dat er op de trans-Pacific nog eens acht scheepsreizen worden geschrapt bovenop de 34 annulaties die eerder deze maand al aangekondigd waren.

De werkloosheidsgraad onder de ultra large container ships en megamaxschepen neemt als gevolg van de vele aflastingen toe. De rederijen kunnen van die situatie niet gebruikmaken om de werkloze schepen met een scrubber te laten uitrusten, want ook de retrofits op de Chinese scheepswerven lopen vertraging op als gevolg van de coronacrisis. De schepen die daar nu in een droogdok liggen, zullen met forse vertraging opnieuw in de vaart komen. Omdat de scheepswerven voor deze vertraging overmacht kunnen inroepen, krijgen de carriers geen vergoeding voor het feit dat ze hun grote boten langer dan afgesproken moeten missen.

Stefan Verberckmoes