Werfvoorbereiding start voor bouwdok Oosterweeltunnel in Zeebrugge

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus

Het havenbestuur MBZ en Lantis (voorheen Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel of BAM) kregen in juli een omgevingsvergunning voor de aanleg van een bouwdok langs het Boudewijnkanaal in de achterhaven van Zeebrugge. Daar zullen in de periode 2021-2023 de elementen voor de Oosterweeltunnel worden gemaakt.

Na afloop van deze opdracht zal tegen 2024 het bouwdok worden verwijderd. Daardoor zal als een verbreding van het Boudewijnkanaal een nieuw dok met kade voor een autoterminal ontstaan. Op deze manier slaat het havenbestuur twee vliegen in een klap: het biedt antwoord op de zoektocht naar een bouwplaats van Lantis en op de vraag naar een extra ruimte voor stukgoedbehandelaar (onder meer auto’s) Wallenius Wilhelmsen.

Kilometer kade op het droge

De redactie vernam bij waterbouwkundig aannemer Artes Depret uit Zeebrugge dat zij binnenkort starten met het eerste deel van de werken, naar verluidt een opdracht ter waarde van meer dan twintig miljoen euro. “We bouwen de 930 meter lange kade (de rode lijn op de foto) van de autoterminal”, zegt Jan Goethals, directeur van de werken van de afdeling waterbouwkunde.

“De kade komt op een droog terrein, op 170 meter afstand parallel met de oever van het Boudewijnkanaal. We starten deze maand met de uitvoeringsstudie en de werfvoorbereiding. Het werk zal een jaar in beslag nemen. Daarna wordt tussen deze kade en het kanaal het bouwdok aangelegd. Voor dat werk loopt de aanbesteding nog.”

Roel Jacobus