Unifeeder start dienst tussen Antwerpen en Göteborg

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Toen Atlantic Container Line (ACL) de aanloop van Göteborg begin 2018 uit de rotatie van de wekelijkse trans-Atlantische Conro Service haalde, begon X-Press een wekelijkse feederdienst om de Zweedse lading van de Grimaldi-dochter ACL van en naar de Antwerp Euroterminal (AET, een joint venture van Mexiconatie en Grimaldi) te varen.

Het vaarschema van deze Antwerp Göteborg X-Press Service (AGX) was afgestemd op de Antwerpse call van de ACL-schepen. Het feederschip kwam op woensdagmiddag aan bij Grimaldi’s hub aan het Verrebroekdok waar de schepen van ACL worden behandeld en vertrok op vrijdag opnieuw met de door ACL aangevoerde importlading uit de Verenigde Staten en Halifax naar Zweden.

Zelfde vaarschema

X-Press zal morgen de gecharterde ‘Ragna’ van 509 teu (foto) aan zijn eigenaars terugleveren, wat het einde van de AGX-dienst betekent. Unifeeder heeft hetzelfde containerschip al gehuurd om volgens hetzelfde vaarschema tussen Antwerpen en Göteborg te blijven varen.

Voor Unifeeder is deze verbinding al de negende shortsea dienst die Zweden met hubs in onder andere Polen, Duitsland, Rusland, de Benelux en het Verenigd Koninkrijk verbindt. De Deense rederij noemt de nieuwe Antwerpse lijn een mooie aanvulling op haar bestaande aanbod, omdat het wegtransport voor lading uit België en Frankrijk van en naar de haven korter is. Het op maat van ACL opgestelde vaarschema is ook geschikt voor exportlading naar de oostkust van Zweden, omdat de ‘Ragna’ op het einde van de week uit de Scheldehaven vertrekt en de lading al op maandag in de regio rond Göteborg kan worden afgeleverd.

Stefan Verberckmoes