Aantal transmigranten in Zeebrugge daalt tot minder dan een vierde

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus

Minister van Binnenlandse Zaken en Veiligheid Pieter De Crem (tweede van rechts op de foto) klopte zich gisteren in Zeebrugge op de borst: “Alle extra manschappen en middelen – bijvoorbeeld een mobiele scanner voor vrachwagens – die we afgelopen winter tijdens een werkbezoek beloofden, zijn er gekomen. En deze inspanningen in de strijd tegen mensensmokkelaars lonen. Dat zien we aan het sterk gedaalde aantal transmigranten dat aangetroffen wordt. Toch blijven er een aantal onzekere factoren zoals de brexit. Dan wordt Zeebrugge niet alleen administratief een Europese buitengrens maar zullen ook heel wat vrachtwagens langer stilstaan met dus een groter risico op inklimming.”

De diensten zijn extra alert voor de nakende sluiting van een groot tentenkamp nabij Grande-Synthe in Noord-Frankrijk. Dan zullen mogelijk mensen hun weg naar West-Vlaanderen zoeken.

Controles en rubberbootjes

Volgens de cijfers van gouverneur Decaluwé (midden op de foto) is het aantal transmigranten in en rond Zeebrugge sterk gedaald. Van 887 opgepakte transmigranten in augustus vorig jaar ging het naar 202 in augsuts van dit jaar. Dat succes is volgens commissaris van de federale politie Alain De Laender (links op de foto) te danken aan een combinatie van diverse factoren.

“Er zijn een aantal smokkelnetwerken opgerold, waardoor minder slachtoffers in vrachtwagens ontdekt werden. Wij noemen hen bewust slachtoffers want het gaat om mensen die alles moeten afgeven aan de smokkelaars. En bovendien treffen we geregeld mensen aan in zeer benauwde, zelfs levensbedreigende omstandigheden. Daarnaast is er ook het ontradende effect van de sterk opgevoerde controles, tot op parkings in het binnenland toe. Mogelijk is een bijkomende factor de ontwikkeling van de oversteekroute met rubberbootjes tussen de regio Calais en Engeland.”

Drones boven parkings

Op de roroterminal van P&O Ferries demonstreerden de verenigde politiediensten gisteren hun nieuwe wapens in de strijd. “Onze drones met infraroodcamera zijn zeer nuttig. Bijvoorbeeld de natuurgebieden rond de haven, waar voertuigen of cavalerie moeilijk toegang hebben, kunnen we in enkele tientallen minuten controleren op menselijke aanwezigheid. We gebruiken ze ook om op grote vrachtwagenparkings en terminals de bovenkant van huifwagens te controleren. We zien meteen of er een gat in gesneden is”, zegt commissaris van de federale politie Dirk Molleman.

Een primeur is de mobiele scanner voor vrachtwagens. Al blijft het natuurlijk bij steekproeven. “Het scannen van een vrachtwagen op menselijke aanwezigheid duurt vijf tot zes minuten. Als je weet dat een roroschip al snel 300 tot 600 opleggers bevat dan, kun je moeilijk binnen een redelijke tijd alles scannen. Toch zien we dat de combinatie van alle maatregelen samen resulteert in een sterk verminderd aantal verstekelingen”, aldus Molleman.

Hoeveel mensen tijdens de actie opgepakt werden, is nog niet bekend. Rond 19.00 uur stond de teller op drie.

Roel Jacobus