Geannuleerde afvaarten houden tarieven op peil

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Volgens de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) van de Shanghai Shipping Exchange werd vorige week gemiddeld 1.620 dollar betaald voor het transport van een 40’ container op spotbasis tussen Shanghai en een Noord-Europese basishaven als Antwerpen. Volgens de World Container Index (WCI) van de Britse consultant Drewry werd er tussen Shanghai en Rotterdam 1.623 dollar/feu betaald. Dat is 135 dollar of 9,1% meer dan eind juli, maar 9% minder dan een jaar geleden.

Hoewel de spottarieven nog steeds blijven fluctueren, lijkt de periode van grote volatiliteit met zware tarieferosie en torenhoge tariefverhogingen nu toch achter de rug te zijn. Om de tarieven min of meer op peil te kunnen houden, doet het gros van de carriers er veel aan om de minste vorm van overcapaciteit te vermijden.

Ergernis

De aangeboden capaciteit wordt vrijwillig beperkt door af en toe afvaarten over te slaan zodat er gaten in de vaarschema’s vallen. In volle piekseizoen zorgt dat voor ergernis bij sommige verladers omdat de schepen vol varen en er regelmatig lading naar een volgende afvaart moet overgeboekt worden. Verladers die lang wachten met boeken, lopen het risico dat er geen plaats meer is of dat ze een hoger spottarief moeten accepteren om hun container ergens aan boord te krijgen.

Zowel de Ocean Alliance als THE Alliance hebben deze zomer al afvaarten overgeslagen. Deze week is er bijvoorbeeld geen vertrek van de NEU4 Service van de Ocean Alliance. De reis van de ‘APL Singapura’ van 17.292 teu voor CMA CGM’s FAL1 Service die volgende donderdag in Xingang had moeten beginnen, werd afgelast. Dat schip had in de tweede helft van september in Noord-Europa moeten lossen.

Europese verladers

Het annuleren van afvaarten treft ook de Europese verladers, omdat er terugreizen naar de Far East wegvallen bij gebrek aan een inkomend schip. CMA CGM herinnerde de Europese verladers nog vorige week aan het feit dat er eind augustus een vertrek van de FAL1 Service en medio september een afvaart van de FAL3 minder is.

Ondanks het feit dat sommige containerrederijen in het piekseizoen hun capaciteit beperken, met overboekingen tot gevolg, leidt dat niet tot forse tariefstijgingen. De zeevrachten blijven lager dan een jaar geleden, wat overigens wereldwijd zo is. Momenteel factureren de carriers op de acht belangrijkste oost-westroutes gemiddeld 1.463 dollar per vervoerde teu. Dat is 14% minder dan begin augustus vorig jaar.

Stefan Verberckmoes