Nieuwe speculaties overname Pacific International Lines door Cosco

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Pacific International Lines (PIL) is met een vloot van 120 schepen en een capaciteit van bijna 381.000 teu momenteel de tiende grootste containerrederij ter wereld. PIL haalt 56% van zijn omzet uit de lijnvaart en heeft daarnaast nog een belang van 41% in de beursgenoteerde containerfabrikant Singamas uit Hongkong, dat goed is voor 43% van de geconsolideerde omzet.

PIL is een familiebedrijf en zit al een tijdje in slechte papieren. In de eerste helft van vorig jaar leed de Singaporese carrier een nettoverlies van 141 miljoen dollar en sindsdien worden geen resultaten meer bekendgemaakt. Volgens de Franse databank Alphaliner had PIL in juni 2018 een schuldenlast van 3,46 miljard dollar, waarvan 1,08 miljard dollar voor juni 2019 afgelost moet worden.

Verkoop

Een deel van dat geld is gevonden door de verkoop vorige week van drie grote containerfabrieken van Singamas in Noord-China. De drie hebben een jaarlijkse productiecapaciteit van 560.000 teu, wat 65% van de totale capaciteit van de containerbouwer vertegenwoordigt. Cosco Shipping Financial Holdings legt er 565 miljoen dollar voor op tafel.

Alphaliner sluit niet uit dat PIL uiteindelijk geheel in Cosco zal opgaan. Voorzitter S.S. Teo van PIL ontkent dat in alle toonaarden, maar komt in steeds nauwere schoentjes terecht. De voorbije jaren zijn PIL en Cosco Shipping Lines ook op heel wat vaargebieden gaan samenwerken. De rederij staat vooral sterk op de route vanuit het de Far East naar Zuid- en Oost-Afrika en tussen het Verre en Midden-Oosten.

Volgens de Franse analisten is het weinig waarschijnlijk dat PIL de financiële problemen zal oplossen door alle aandelen in Singamas te verkopen en zich uitsluitend op de lijnvaart te richten. Op basis van de huidige koerswaarde wordt de containerbouwer 39% onder de boekwaarde gewaardeerd. Ook voor de kleinere containerfabrieken vindt Singamas momenteel geen kopers.

Begeerlijkste prooi

Alphaliner noemt PIL de begeerlijkste prooi in de lijnvaart en beschouwt Cosco Shipping als de meest voor de hand liggende koper. De twee passen goed bij elkaar en de Chinese rederij wil bovendien de achterstand op marktleiders Maersk en MSC verkleinen.

Sinds 2017 heeft PIL twaalf nieuwe schepen van 11.923 teu (foto) in de vaart genomen. Daarvan worden er intussen al vijf aan andere carriers uitgecharterd. De ‘Kota Perwira’ werd zopas nog omgedoopt tot ‘Wan Hai 805’. Behalve Wan Hai huren ook Hapag-Lloyd en Zim deze nieuwe schepen van PIL.   

Stefan Verberckmoes