CLdN versterkt route ‘brexitbuster’ Zeebrugge-Dublin met ‘Laureline’

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus

Vrijdag stuurde CLdN voor het eerst de ‘Laureline’ van Dublin naar Zeebrugge. Sinds CLdN in 2009 de activiteiten in Dublin startte, groeide het aantal verbindingen met Zeebrugge en Rotterdam tot zeven per week. “Nu we de ‘Laureline’ toegevoegd hebben, komen we tegemoet aan de stijgende vraag. Steeds meer klanten kiezen voor zekerheid van transport en aankomsttijd, zelfs als dat over het water trager gaat dan via de landbrug door het Verenigd Koninkrijk”, zegt een woordvoerder van CLdN.

Dublin verwacht dat de vaartrafiek tussen Ierland en het Europese vasteland na de brexit nog zal toenemen. CEO Eamonn O’Reilly: “We zien steeds meer een verschuiving naar de scheepvaart van bijvoorbeeld verbruiksgoederen, gekoelde voeding en goederen die vroeger via distributiecentra in het Verenigd Koninkrijk verdeeld werden. Momenteel worden al 2,5 keer meer goederen direct verscheept dan dat ze via de landbrug over het VK gaan.”

Bouwen voor superferries

De ‘Laureline’ is 217 meter lang en kan 5,4 km lijnmeters rollende vracht aan boord nemen. Dit is het tweede grootste roroschip in de haven van Dublin na de ‘Celine’ – bijgenaamd ‘brexitbuster’ – met 8 km lijnmeters, die CLdN vorig jaar in de vaart bracht. Hiermee verhoogt CLdN de capaciteit van de dienst met 20%. De operator is goed voor 40% van alle eenheden die tussen Dublin en het Europese continent verscheept worden.

“We blijven investeren in havenontwikkelingen om zulke superferries van de nieuwe generatie te kunnen ontvangen”, zegt O’Reilly. “Sinds 2016 breiden we de capaciteit van de Alexandra Bassin uit met grotere aanlegsteigers. Tegen 2023 gaan we 2 km bestaande aanmeerplaatsen vernieuwen en het toegangskanaal verdiepen. Ons ‘Masterplan 2040’ voorziet 1 miljard euro investeringen in de komende tien jaar. Daarmee willen we de groei bijhouden: de afgelopen zes jaar nam het cargovolume met 36% toe, onder meer door de brexit. Niet alleen CLdN investeert op lange termijn in onze verbindingen, ook Irish Ferries nam onlangs de nieuwe ‘W.B. Yeats’ in gebruik voor roroverkeer van vracht en passagiers met Cherbourg.”

Roel Jacobus