Circulaire economie knaagt al aan vraag naar maritiem vervoer

Nieuws, Scheepvaart
Jean-Louis Vandevoorde

China produceert alsmaar meer staal. In de eerste twee maanden van dit jaar was sprake van een toename met zo maar eventjes 12,6 miljoen ton, een plus van 9,2% en het equivalent van ruim tweemaal de hele jaarproductie van een staalfabriek als ArcelorMittal Gent.

Opvallend: de Volksrepubliek voerde tegelijkertijd 10,3 miljoen ton minder ijzererts in, een daling van 5,6%. Ook de cokesimport lag 16% lager dan in dezelfde periode vorig jaar.

Het kan een detail lijken, maar voor bulkrederijen scheelt het een fikse slok op de borrel, stelt de internationale redersvereniging BIMCO vast. “De drogebulkvaart heeft twee decennia lang kunnen steunen op de expansie van de Chinese staalproductie, die zich vertaalde in hogere maritieme aanvoer van hoogwaardig ijzererts uit Australië en Brazilië. De groei in volumes is voorbij.”

Minder lading

Vooral capesizebulkers die op de spotmarkt opereren en dus niet binnen het raam van langlopende contracten, zijn het slachtoffer, zegt Peter Sand, de chief shipping analyst van de scheepvaartorganisatie. “10,3 miljoen ton minder, dat zijn 57 volle capesizers van 180.000 ton, in de eerste twee maanden van het jaar alleen al. Als die trend aanhoudt, zitten er moeilijke tijden aan te komen.”

India, dat nu de tweede grootste staalproducent is, zal de daling aan Chinese zijde niet goedmaken, stipt BIMCO aan. China is op zijn eentje goed voor 52% van de wereldwijde staalproductie. Geen enkel ander land komt ook maar in de buurt van dat cijfer.

Bovendien is er momenteel wereldwijd minder ijzererts te vervoeren omwille van productieonderbrekingen in Brazilië en Australië, twee van de koplopers in die sector. Brazilië zag na de zware dijkbreuk eerder dit jaar zijn export in maart kelderen naar 22,2 miljoen ton (tegenover 30 miljoen ton in dezelfde maand vorig jaar). Australië zag zijn exporthavens geteisterd door orkanen.

Groeiende vloot

Voor BIMCO is de conclusie duidelijk: “IJzererts zal niet langer de motor van de capesizemarkt zijn. Vrachttarieven zullen een grotere negatieve impact ondervinden van vlootgroei.”

Reders lijken de boodschap begrepen te hebben. Zij stuurden dit jaar al dertien oudere capesizers naar de sloop. Maar er kwamen er wel twaalf nieuwe in de vaart, waarvan vijf zeer grote ‘Valemax’-schepen. Het nettoresultaat is een aanwas met 2,8% van de capaciteit. Het evenwicht tussen vraag en aanbod zal steeds meer onder druk komen te staan als dat soort ontwikkelingen zich doorzet, waarschuwt Peter Sand.

Jean-Louis Vandevoorde