Omgekeerde wereld: Coca-Cola ruilt containers voor bulkschepen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
Coca-Cola laadt big bags op drie bulkcarriers
Coca-Cola laadt big bags op drie bulkcarriers © Coca Cola Linkedin

Nu de tarieven voor droge-bulkvervoer erg hoog zijn, lijkt de kans miniem dat eigenaars van bulkschepen overwegen om er containers mee te vervoeren. Coca-Cola doet net het omgekeerde en vult nu bulkers met lading die tot voor kort in containers zat.

De Baltic Dry Index is vorige week voor de eerste keer sinds 2008 weer boven de 5.000 punten gestegen. Net als in de lijnvaart zijn het nu dus goede tijden voor rederijen die droge-bulkschepen exploiteren. Omwille van het tekort aan containerschepen, werd er onlangs nog aan gedacht om bulkers ook boxen aan torenhoge tarieven te laten vervoeren.

Berichten dat een capesizer van Starbulk containers zou laden – die overigens nooit bevestigd werden – lokten alvast kritiek uit van verzekeraars. Aan boord van bulkschepen is er geen geschikt lashingmateriaal om containers vast te zetten. Om een bulkcarrier te gebruiken voor het vervoer van boxen zou ook een toelating van de classificatiemaatschappij nodig zijn.

Terminals

Zover komt het nu dus duidelijk niet. Rolf Habben Jansen, CEO van Hapag-Lloyd, is daar blij mee. Bulkschepen zijn niet geschikt om aan grote containerterminals behandeld te worden. Die terminals hebben het nu overigens al moeilijk om de vele lading te verwerken. Dat er intussen ook veel kleine containerschepen als ‘extra sailers’ worden ingeschakeld, maakt de terminalplanning alleen nog maar lastiger.

Coca-Cola

De drankenfabrikant Coca-Cola heeft intussen lading die tot voor kort in containers werd vervoerd, nu in big bags op drie handysize-bulkers van 35.000 dwt laten laden (zie foto). Het bedrijf vond geen plek meer op containerschepen.

De drie schepen hebben ruim 60.000 ton concentraatpoeder geladen zodat Coca-Cola zijn productie kan voortzetten. Het gaat om het equivalent van zo’n 2.800 teu. “Als je geen lading meer kunt boeken bij de containerrederijen, moet je out of the box denken”, schreef Alan Smith, aankoopdirecteur bij Coca-Cola in Ierland in een post op sociale media.

Stefan Verberckmoes