Antwerps chemiebedrijf Evonik spoort naar Cosco in Zeebrugge

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus

Op 11 mei meert voor het eerst één van twee nieuwe containerdiensten naar het Verre Oosten van Ocean Alliance, waartoe de groep Cosco behoort, aan bij CSP Zeebrugge. Het Antwerpse chemiebedrijf Evonik zal deze diensten gebruiken voor zijn export. “We zetten een treinverbinding op om volle containers naar Zeebrugge te brengen”, zegt Tim Mertens, assistent logistieke processen.

Op de terugrit zullen lege Cosco-containers worden geladen. “Deze keuze past in onze doelstelling om alle volumes op het spoor te zetten. We hopen dat Zeebrugge zal aansluiten bij het Antwerpse digitale platform Rail Traffic System (RTS), zodat we een volledig zicht krijgen op de afwikkeling van onze trein. We hebben alleszins al gemerkt dat in Zeebrugge infrastructuur en medewerkers beschikbaar zijn om snel te laden en te lossen.”

Eigen spoorwagons

Evonik, met 1.100 medewerkers een zwaargewicht in de Antwerpse haven, is een fervente spoorgebruiker. “Wij zijn een grote voorstander van de modal split en bewijzen al tien jaar dat het spoor ook over korte afstanden praktisch en flexibel is. Dit kan dankzij de goede samenwerking met vaste partners zoals de intermodale afdeling van spooroperator Lineas (het vroegere IFB) en onder andere containeroperator Cosco. We vormen wekelijks twee companytreinen tussen Evonik en terminals op Linkeroever, nu verleggen we er een naar Zeebrugge en we blijven streven naar een derde trein binnen de haven van Antwerpen”, zegt Mertens.

Bij het afwegen van het spoor ten opzichte van wegvervoer spelen diverse aspecten. “Het is vandaag soms moeilijk te voorspellen wanneer een vrachtwagen zal aankomen. Daar komt binnenkort de hinder bij van de Oosterweelwerken, die tien jaar zullen duren”, verwacht Mertens. Hij ziet nog kostenvoordelen: “Wanneer je direct aansluitend op de productie de juiste transportmodus boekt, vermijd je bijkomende, soms externe stockage. En omdat wij voor frequent en jarenlang spoorgebruik kiezen, konden we ook de kosten drukken door zelf wagons te leasen in plaats telkens een beroep te doen op anderen. Ten slotte optimaliseren we het budget door jaarlijks de opdrachten voor spoor- en containeroperatoren te tenderen.”

Roel Jacobus