PSA koopt zich in succesvolle Poolse containerhub in

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De twee partners van PSA zijn het Polish Development Fund en het IFM Global Infrastructure Fund. Zij kopen de Poolse containerterminal van de huidige eigenaars Macquarie Infrastructure and Real Assets (MIRA), MTAA Super, AustralianSuper en Statewide Super.

Gdansk kende de voorbije jaren een indrukwekkende groei. Vorig jaar werd er 1,9 miljoen teu behandeld. De bouw van de containerterminal ten oosten van de oude haven van Gdansk begon in 2005 en twee jaar later werd het eerste containerschip er behandeld. In 2009 was er een grote doorbraak toen Maersk Line een Verre Oostendienst doortrok naar Gdansk. Tien jaar geleden werd die dienst verzorgd door schepen van gemiddeld 8.500 teu. Intussen ontvangt de Poolse haven wekelijks schepen met een capaciteit van 18.340 teu tot 20.568 teu uit de AE10/Silk Service van de 2M-partners Maersk en MSC.

Concurrent

De Noord-Europese havens zijn de voorbije jaren heel wat transhipmentlading kwijtgespeeld aan de nieuwe Poolse concurrent, die behalve de AE10/Silk Service van 2M ook al de NEU1 Service van de Ocean Alliance met schepen van 18.980 tot 21.237 teu ontvangt. Lading van en naar Polen vaart nu havens als Rotterdam of Hamburg voorbij, die in het verleden als traditionele hubs voor de Baltic fungeerden.

Zowel Maersk als Cosco Shipping Lines gebruiken Gdansk nu ook als transhipmenthub voor Baltische lading. Cosco gebruikt Gdansk als doorvoerhaven voor containers naar Sint-Petersburg, Kotka, Helsinki, Riga en Klaipeda, terwijl Maersk via de regionale dochter Sealand Europe & Med de Poolse haven als uitvalsbasis gebruikt voor eigen feederdiensten naar onder andere Kaliningrad, Sint-Petersburg en Riga. Ook Unifeeder laat wekelijks een schip van 880 teu tussen Gdansk, Ust Luga en Sint-Petersburg pendelen.

Uitbreiding

Een woordvoerder van het Polish Development Fund zegt blij te zijn dat er met PSA een ervaren containerbehandelaar mede-eigenaar wordt. De containerkade (van 1,3 kilometer) heeft een jaarlijkse capaciteit van zo’n 3 miljoen teu en de drie nieuwe eigenaars zullen een verdere uitbreiding voorbereiden.

DCT Gdansk is naar eigen zeggen de enige containerterminal in de Baltic die schepen tot 23.000 teu kan ontvangen. Dat laatste is niet geheel waar. MSC begon vorig jaar Klaipeda als Baltische hub te gebruiken en ontving daar bij wijze van proef al eens eenmalig de megamax ‘MSC Ingy’ van 19.462 teu.

Stefan Verberckmoes