Nieuwe lichttechnologie maakt kusthavens veiliger dan ooit

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus

“De havensignalisatie is hetzelfde als verkeerslichten op de weg”, zegt Willem Dendooven, project manager bij de afdeling Marine Technics van Engie Fabricom Belgium. “Door verschillende lichtcombinaties regelt port control hiermee het scheepsverkeer. Bijvoorbeeld wanneer een aardgastanker gelost wordt, krijgen de andere schepen het bericht om nog even te wachten met binnenvaren om nodeloze risico’s te vermijden. Die lichten staan doorgaans op het einde van de strekdammen.”

Engie Fabricom heeft met de afdeling Scheepvaartbegeleiding van de Vlaamse overheid een onderhoudscontract voor alle seinen en bakens in de kusthavens. “Vorig jaar vernieuwden we de havensignalisatie in Zeebrugge, een grondige klus die afgelopen januari afgerond werd. Daarbij werden zelfs de lichtmasten volledig gezandstraald en opnieuw geschilderd. Nu zijn we de installaties in Oostende aan het vernieuwen.”

Internet of things

De haventoegang wordt een flink stuk veiliger dankzij moderne ledverlichting. “De leds kun je niet meer vergelijken met de vroegere neonbuizen en gloeilampen. Terwijl je bijvoorbeeld de oude lampen enkel aan of uit kon zetten, zijn deze nieuwe lichten perfect te dimmen van 0 tot 100%. Zo kun je in een heldere nacht op slechts 10 tot 20% procent van de energie werken. Maar evengoed kun je bij mist een veel feller signaal geven dan vroeger.”

Het nieuwe systeem is ook helemaal mee in het moderne verhaal van internet of things (IoT) en de geconnecteerde Industrie 4.0. “De nieuwe signalisatie is volledig geautomatiseerd en continu met het netwerk verbonden. Bijvoorbeeld bij een defect of degradatie van een lamp, gaat in de havencentrale meteen een alarm aan. De mensen op port control zijn dus niet meer afhankelijk van schippers om te horen dat er een lamp kapot is.”

Misthoorns

Zeebrugge is klaar en in Oostende (foto) zijn de werken dus gestart. “Omdat de lampen er dringend vernieuwd moesten worden, hebben we een tijdelijke mast geïnstalleerd. Voor de definitieve mast leggen we dit jaar de funderingen. Daarna kunnen we de signalisatie gewoon overzetten.”

De afdeling Marine Technics van Engie Fabricom is gevestigd in Oostende en legt zich toe op watergebonden activiteiten langs de kust. Een daarvan is het vernieuwen van de signalisatie in de havens en op constructies in de Noordzee. “Alles dient om de scheepvaart veilig te houden. Wij doen bijvoorbeeld het onderhoud van de zeven meteo-meetpalen voor de kust. Daarop hebben we de verlichting vernieuwd en we plannen ook het aanbrengen van misthoorns”, aldus Willem Dendooven.

Roel Jacobus