Maersk opent nieuwe reeferhub in Centraal-Amerika

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Containerrederijen als Maersk en de Duitse dochter Hamburg Süd onderhouden verschillende lijndiensten tussen Latijns-Amerika en Europa waarvoor fruit in reefercontainers de basislading is. Het feit dat steeds meer containerschepen ingezet worden om fruit te vervoeren, vergt een aanpassing van de haveninfrastructuur. Maersk besloot daarom om de divisie APM Terminals een nieuwe hub te laten bouwen op een kunstmatig aangelegd schiereiland in Moin.

De nieuwe Terminal, de Contenedores de Moin, werd donderdag officieel ingehuldigd. In een eerste fase is de kaaimuur 650 meter lang en bedraagt de jaarlijkse capaciteit 1,3 miljoen teu per jaar. Zes super-postpanamaxkranen staan klaar om schepen tot 8.500 teu te behandelen. Volgens APMT zullen de schepen door die nieuwe kranen veel sneller behandeld worden, waardoor een gemiddelde aanloop in Puerto Limon die vroeger veertig uur duurde, voortaan slechts vijftien uur in beslag zal nemen.

Reefercontainers

Op het containerplein is er plaats voor 26.000 teu en kunnen 3.800 reefercontainers van stroom voorzien worden. Koellading is erg belangrijk voor Moin. Tijdens een testaanloop met het schip ‘Polar Mexico’ van 3.830 teu (foto) eind vorig jaar, bleek dat 70% van de – tijdens die aanloop behandelde – lading uit bananen en ananas van Del Monte en Fyffes voor Noord-Europa bestond.

De ‘Polar Mexico’ vaart samen met zes zusterschepen in de CRX Service van Maersk – de dochter Hamburg Süd gebruikt de merknaam EMCS – die Big Creek, Manzanillo (Panama) en Puerto Moin met Cork, Tilbury en Antwerpen (BNFW) verbindt. Op de terugreis naar Centraal-Amerika laden de schepen in Noord-Europa ook voor de Mexicaanse havens Altamira, Veracruz en Progeso.

Drie diensten

Maersk stuurt alvast drie lijndiensten naar de nieuwe terminal. Behalve de CRX-dienst naar Noord-Europa gaat het om diensten naar het Middellandse Zeegebied en Noord-Amerika.

In een tweede fase zal Moin nog verder uitgebouwd worden tot hub voor fruitlading. Er is sprake van een verdubbeling van de capaciteit tot 2,7 miljoen teu. Aan een anderhalve meter lange kaai zouden dan ook neopanamaxschepen van 13.000 teu kunnen afmeren. Er passeren al heel wat van die neopanamaxen in de buurt van Costa Rica wanneer ze op weg zijn naar (of komen van) het Panamakanaal.

Stefan Verberckmoes