Evergreen verhoogt capaciteit van schepen met 12%

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De vloot van Evergreen telt maar liefst dertig eenheden van de L-klasse, die in de periode 2012-2015 in de vaart kwamen. De eerste twintig schepen van 8.452 teu werden gebouwd door de Zuid-Koreaanse scheepswerf Samsung Heavy Industries. Daarna leverde de Taiwanese werf China Shipbuilding Corporation (CSBC) nog eens tien vergelijkbare schepen van 8.508 teu op.

De Chinese werf HuaRun DaDong Dockyard kreeg van Evergreen de opdracht om deze schepen om te bouwen. Door het brughuis en de lashing bridges te verhogen, kunnen er bovendeks twee lagen containers extra geladen worden.

De ‘Ever Laden’ kwam als eerste omgebouwde schip vorige maand terug in de vaart met een verhoogde capaciteit van 9.466 teu. De extra plaats in het hogere accomodatieblok werd ook gebruikt voor de installatie van een scrubber, zodat dit containerschip volgend jaar op zware bunkerolie kan blijven varen en niet hoeft over te schakelen op duurderde zwavelarme bunkers.

Minder draagvermogen

De ombouw laat Evergreen toe om ruim duizend containers extra te laden. Omdat er voor de aanpassing zo’n 750 ton staal werd gebruikt, is het werkelijke draagvermogen van de ‘Ever Laden’ wel lichtjes gedaald van 104.409 dwt naar 103.668 dwt. Het is niet duidelijk of Evergreen alle dertig schepen met L-klasse zal laten ombouwen. Na de ‘Ever Laden’ liggen nu alvast de ‘Ever Lenient’ en ‘Ever Loyal’ in het droogdok om omgebouwd te worden.

Evergreen zet de meeste schepen van dit type in op de trans-Pacific. Er vaart ook een schip van de L-klasse op de trans-Atlantic in de TAE-dienst van de Ocean Alliance. Momenteel is dat de ‘Ever Lucky’ (foto), maar volgende maand wordt dat de ‘Ever Lifting’, die op 21 april in Antwerpen verwacht wordt.

Scrubbers

Uit de wekelijkse nieuwsbrief van de Franse consultant Alphaliner blijkt dat Evergreen na MSC de meeste containerschepen laat retrofitten met een scrubber. De Taiwanese rederij laat een negentigtal rookgasreinigers installeren en zal ook de eerste megamaxschepen met scubber in de vaart nemen.

MSC blijft scrubberkampioen en zal volgens de laatste telling zo’n 180 schepen met scrubber exploiteren. Voor Maersk wordt het aantal schepen op basis van het herziene investeringsbudget op een vijftigtal eenheden geschat. De Zuid-Koreaanse rederij Hyundai Merchant Marine liet vorige week nog weten dat 41 eigen schepen tegen medio 2021 met een scrubber zullen zijn uitgerust, inclusief de twaalf nieuwbouwschepen van 23.000 teu.

Stefan Verberckmoes