2M verlengt rotaties van megaschepen voor bunkering in Rusland

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

In september 2008 waren er tussen Noord-Europa en het Verre Oosten 34 wekelijkse containerdiensten. De ingezette schepen waren gemiddeld 7.200 teu groot en hadden iets meer dan acht weken nodig om een volledige rondreis vanuit de Far East naar Europa en terug te maken.

Volgens de Franse databank Alphaliner zijn er vanaf volgende maand 19 wekelijkse diensten en zal een gemiddelde trip heen en terug 11,3 weken duren. De gemiddelde scheepsgrootte stijgt dit jaar naar 15.800 teu, ondanks het feit dat Hyundai Merchant Marine (HMM) nog ‘kleine’ schepen van 6.350 tot 6.765 teu blijft inzetten in de eigen AEX Service.

Schaalvergroting

Het lager aantal wekelijkse loops en de langere reistijden zijn een rechtstreeks gevolg van de schaalvergroting. Ook de invoering van ‘slow steaming’ heeft tot langere rotaties geleid. In 2008 waren er nog dertien wekelijkse diensten met slechts acht schepen. Anno 2019 is tien schepen per dienst het minimum geworden.

Volgens Alphaliner zijn er vanaf april voor het eerst ook twee lijndiensten waarvan de rondreis maar liefst dertien weken zal bedragen. Het gaat om de AE5/Albatros Service en de AE10/Silk van de 2M-partners Maersk en MSC. Zij kondigden eind vorig jaar aan om trager te gaan varen en meer buffertijd in de vaarschema’s in te bouwen.

Omweg langs Rusland

Uit de nieuwe vaarschema’s blijkt dat de extra reisduur ook gebruikt wordt om goedkoop te kunnen bunkeren. De AE5/Albatros en de AE10/Silk waren al ‘lange’ diensten omdat ze respectievelijk Göteborg (foto), Aarhus (AE5) en Gdansk (AE10) bedienen.

Maersk en MSC gaan de extra (dertiende) week vaartijd nu deels gebruiken om hun megamaxschepen naar een ankerplaats in Kaliningrad te sturen, waar veel goedkoper gebunkerd kan worden dan in Noord-Europese havens. Die omweg en de bunkeroperaties zelf nemen een viertal dagen in beslag.

Ingekort

Vanaf volgende maand zullen de rondreizen van de FE5 Service van THE Alliance en de AEX van HMM ook met een week verlengd worden. De enige dienst die ingekort wordt, is de NEU3 Service van de Ocean Alliance waarin de aanlopen van Shanghai en Ningbo geschrapt worden. In de ‘nieuwe’ NEU3 zullen tien schepen van Cosco Shipping Lines varen. De Chinese carrier verkoopt deze dienst, die onder andere Zeebrugge aanloopt, als AEU7.

De bediening van Shanghai en Ningbo wordt overgenomen door de nieuwe China Europe Shuttle Service (CES) van Evergreen. Ook de andere alliantiepartners krijgen ruimte aan boord. Het gaat om CMA CGM (FAL8 Service), APL (FX8), Cosco Shipping (AEU9) en OOCL (LL7).

Aanbod +8%

Alphaliner becijferde dat de Ocean Alliance de capaciteit op het vaargebied dit jaar met 22% zal verhogen als gevolg van de start van de CES-dienst als zevende loop. Bij THE Alliance bedraagt de capaciteitsverhoging dit jaar 5% omdat er nieuwe schepen van 14.000 teu bijkomen. De 2M-partners verminderen hun aanbod met 5% omdat ze een aantal megamaxschepen doorschuiven naar de trade tussen Azië en de Med. HMM zal tenslotte de capaciteit van de eigen AEX Service vanaf eind april met 23% verhogen.

Al deze wijzigingen komen voor het volledige vaargebied neer op een stijging van het aantal bruikbare slots met 8%. Die extra scheepsruimte zal de concurrentie vergroten met een grotere druk op de tarieven als logisch gevolg. Sinds begin dit jaar zijn de spottarieven tussen de Far East en Noord-Europa volgens de Shanghai Shipping Exchange overigens al met 28% gedaald.

Stefan Verberckmoes