Forse ‘Chinese’ capaciteitsinjectie voor MSC-vloot

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De ‘MSC Lily’ werd gebouwd door de Chinese werf New Century Shipbuilding Corp, die in totaal zeven schepen zal bouwen. Ook Dalian Shipbuilding zal zeven schepen leveren, terwijl Jinhai Heavy Industries en Jiangnan Changxing Shipyard er elk tien voor hun rekening zullen nemen.

Al deze nieuwbouwschepen werden besteld door vier Chinese opdrachtgevers. MSC neemt ze in naakte-rompbevrachting en staat dus zelf in voor de bemanning en exploitatie. De ‘MSC Lily’ werd in bareboat charter genomen van containerfabrikant China International Marine Containers (CIMC).

Bosporusmax

MSC laat (net als CMA CGM) heel wat neopanamax-tonnage bouwen met het oog op de verbreding van het Panamakanaal. De schepen kunnen bovendeks negentien rijen containers beladen, wat de nieuwe panamax-norm zal worden in april volgend jaar. De lengte van deze schepen is net geen 300 meter, wat de limiet is om de Zwarte Zee te mogen invaren. Daarom worden deze schepen ook wel Bosporusmax genoemd.

De 33 neopanamax’en die nog na de ‘MSC Lily’ zullen volgen, komen allemaal nog voor juni volgend jaar in de vaart. Het gaat dus om een forse capaciteitsinjectie (alles samen 305.200 teu) in ruim een jaar tijd. New Century Shipbuilding zal deze maand nog de ‘MSC Elodie’ afwerken. Ook Jiangnan zal deze maand een eerste schip van 9.400 teu opleveren aan Chinese Bank of Communications, dat onder de naam ‘MSC Giselle’ zal gaan varen.

Ipanema

De 34 nieuwe neopanamax’en komen bij de achttien eenheden van dat formaat die MSC al tussen 2012 en 2014 in zijn vloot heeft opgenomen. Daarvan varen er enkele in diensten uit Antwerpen naar India en Zuid-Afrika.

De ‘MSC Lily’ begint volgende woensdag in Ningbo aan de maidentrip in een 2M dienst tussen het Verre Oosten en Noord-Amerika. De ‘MSC Elodie’ en ‘MSC Giselle’ zullen begin mei in Shanghai op maidentrip vertrekken in MSC’s Ipanema Service tussen de Far East en de oostkust van Zuid-Amerika.