Beschikbare transportcapaciteit op historisch laag niveau

De beschikbare transportcapaciteit in het Europese wegvervoer daalde tot een historisch laag niveau, terwijl de kosten blijven stijgen. En hierdoor stijgen de transportprijzen. Deze trend zou zich in de tweede helft van het jaar verderzetten.

Transporeon en Capgemini hebben zopas hun Transport Market Monitor (TMM) voor het tweede kwartaal van 2018 gepubliceerd. Die beoordeelt de toestand in het Europees goederenvervoer, onder andere op basis van het aanbod op de vrachtbeurs van Transporeon. De monitor geeft een beeld van de spotmarkt en is daarom een indicator voor de hele markt.

Begin dit jaar was de capaciteit iets gestegen – iets wat zich elk jaar na de eindejaarsfeesten voordoet – maar vanaf maart was er weer krapte. Door die tijdelijke groei van de capaciteit zakten de prijzen in het eerste kwartaal lichtjes. Dat is nu helemaal voorbij. In het tweede kwartaal schoot de prijsindex weer omhoog tot een recordniveau.

Capaciteit daalt en kosten groeien

In het tweede kwartaal van 2018 zakte de capaciteitsindex met 36,3% naar 70,1 in vergelijking met het vorige kwartaal (index 110.1). In het tweede kwartaal van 2017 was de capaciteitsindex 65.8. Dit betekent dat de capaciteit iets minder krap was dan in het tweede kwartaal van 2017, maar toch bijna een historisch laag niveau bereikte.

De prijsindex steeg naar 107.9, een toename met 17,2% in vergelijking met het eerste kwartaal van 2018 (index 92.1). Vergeleken met de prijsindex van het tweede kwartaal van 2017, is die gestegen met 6,6%. Dat kwam in ruime mate door de stijging van de brandstofkosten: de dieselindex steeg met 9,3% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2018.

Blijvende trend

De resultaten van de TMM voor het tweede kwartaal bevestigen de voorspellingen. “De transportkosten overstegen het record van het vierde kwartaal 2017. Wij verwachten dat ze in de tweede helft van dit jaar verder zullen groeien. De vraag naar transport neemt in alle sectoren toe, terwijl de dieselprijs en de chauffeurskosten dezelfde blijven”, zegt Lars Vitters, Supply Chain Manager bij Capgemini Consulting

“De beschikbare transportcapaciteit fluctueert rond een historisch laag niveau, wat de transportprijzen omhoog stuwt”, voegt Oliver Kahrs, directeur Business Development bij Transporeon, toe. Hij ziet op korte termijn geen kentering. “Uit een enquête die we onlangs bij de logistieke dienstverleners voerden, blijkt dat zij het chauffeurstekort en de krapte aan vrije laadcapaciteit als de grootste uitdagingen zien voor 2018.”

Philippe Van Dooren