Vooral havens en industriezones door nationale staking lamgelegd

Buiten de toegangswegen tot de havens en een aantal industriezones, worden er vandaag in België blijkbaar geen wegen geblokkeerd. De situatie in het wegvervoer lijkt vrij kalm, maar de activiteiten in de havens liggen zo goed als stil.

De dreiging van BTB-ABVV om het land plat te leggen is dus slechts deels waargemaakt. “Wij kregen geen meldingen binnen van onverwachte acties. In de meeste gevallen waren de blokkades van de havens en Brucargo en van  de industrieszones aangekondigd. Veel vervoerders hebben dan ook vrijdag en zaterdag geprobeerd om zoveel mogelijk leveringen uit te voeren en vandaag de kat uit de boom te kijken,” aldus Philippe Degraef, directeur van Febetra.

“Wij kregen nog geen meldingen binnen van onvoorziene problemen. Wat onze leden melden is dat de meeste chauffeurs niet staken, maar vandaag niet konden werken. Zij willen het risico niet nemen om hun vrachtwagens naar industriezones of havens te sturen, waar zij mogelijk het doelwit worden van de actievoerders,” aldus Michael Reul, secretaris generaal van UPTR.

Hij zegt dat “vandaag veel meer werkwillige chauffeurs dan er stakers waren. Ik vind het dan ook paradoxaal dat men mensen die niet kunnen werken en mensen die niet willen werken, op één hoop gooit.”

Ook bij TLV zijn er geen meldingen van onverwachte toestanden. “Wij hebben geen meldingen gekregen van blokkades op grote assen. Het transitverkeer gaat gewoon door. De industriezones worden wel afgesloten,” aldus secretaris generaal Lode Verkinderen.

Volgens hem melden weinig transporteurs dat hun chauffeurs staken, behalve bij de grotere bedrijven. “Daar zijn de vakbonden meer actief en doen de afgevaardigden mee aan de piketten,” zegt hij.

Ook hij heeft vernomen dat transporteurs vrijdag en zaterdag extra-leveringen hebben gedaan. “Maar in de retail zit men sowieso in de drukste periode van het jaar en niet alle fabrieken waren zaterdag open.” Hij weet dus niet of dat dus veel geholpen heeft.

Imagoschade

 “Wat wel vast staat, is dat de schade voor de sector groot is. Er is niet alleen de financiële schade van een verloren dag, maar ook de imagoschade,” aldus Verkinderen.

Veel ondernemers – niet alleen in de transportsector overigens – vrezen inderdaad dat de imagoschade voor het land verregaande nefaste gevolgen zal hebben. Zo is er dit weekend op de sociale media veel aandacht geschonken aan een Facebook-melding van Kurt Robbijns, wiens transportbedrijf uit Londerzeel een klant –een niet nader genoemd internationaal bedrijf – verliest omdat deze zijn activiteiten in België gaat stopzetten en verhuizen.

Tegen afspraken in vroeger begonnen

De staking is vooral in de havens voelbaar. Volgens Stephan Vanfraechem, directeur Alfaport Voka – Kamer van Koophandel ligt het werk op de Antwerpse terminals plat. “Ook de betrouwbaarheid van dienstverlening kreeg een extra knauw door de beslissing van de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit (GNA) om vanaf zondagmorgen alle op- en afvaart naar Antwerpen te verbieden. Dit kwam voor iedereen als een verrassing en het was in tegenspraak met eerdere communicatie,” betreurt hij.

Deze beslissing zorgde ervoor dat de staking en de hinder voor de scheepvaart nog ettelijke uren vroeger dan voorzien begon. “Een aantal schepen die normaal nog hadden kunnen vertrekken, konden dit door het vroegere stopzetten van de scheepvaart, niet meer,” aldus Vanfraechem.

“Dit doet vragen rijzen over de betrouwbaarheid van de dienstverlening én veroorzaakt extra kosten. Het zet ook kwaad bloed bij de klanten van de Antwerpse haven. Wij zijn voorstander van veilige scheepvaart, maar wij vragen dat goed wordt onderzocht hoe dit zover is kunnen komen en of procedures kunnen aangepast worden zodat we dit soort situaties in de toekomst kunnen vermijden,” stelt de directeur van Alfaport.

“Bij de agenturen en expeditiekantoren zien we vandaag echter wel veel werkwilligen, die ook effectief aan de slag konden gaan’, zegt Vanfraechem.

Ook in havens vrees voor imagoschade

“De directe economische schade van deze stakingsdag is relatief eenvoudig te berekenen. Op basis van de toegevoegde waarde cijfers van de Nationale Bank mag je in het geval van een volledig stilvallen van de activiteiten in de haven, uitgaan van een schade van één miljoen euro per uur”, zegt Vanfraechem.

“Onberekenbaar – en potentieel erger - is de imago-schade die onze haven alweer oploopt. Het duurt jaren om vertrouwen op te bouwen, slechts seconden om het te verliezen en eeuwig om het te herstellen. Door de acties die we hebben gekend, is het zorgzaam opgebouwde vertrouwen deels geschonden,” besluit hij.