Minder lading voor onafhankelijke feedermaatschappijen door allianties

Onafhankelijke feedermaatschappijen zien het ladingaanbod dalen sinds de grote carriers zich in drie mega-allianties verenigd hebben. De alliantiepartners lopen meer havens aan en doen meer zelf.

In een gesprek met Loadstar zegt Tristan Howitt, CEO van X-Press Feeders, dat de volumedaling op sommige routes drastisch is. Het heeft vooral te maken met het feit dat havens als Jakarta of Laem Chabang nu rechtstreeks aangelopen worden door oost-westdiensten naar Europa of Noord-Amerika.

CMA CGM startte inderdaad in juli een directe dienst tussen Zuid-Oost Azië en Noord-Europa, al is die mogelijk maar seizoensgebonden. Deze SEANES-dienst loopt Jakarta, Singapore en Port Kelang aan en kan dus door CMA CGM en partner Cosco ook als eigen feeder gebruikt worden voor lading tussen Thailand en de hubs in Singapore en Maleisië.

Baltic

Rederijen die al langer feederdiensten hebben, stellen die nu ook vaker open voor hun alliantiepartners. Zo heeft Cosco Shipping Lines een allocatie op de French Baltic Loop A van CMA CGM waarin de 1.440 teu grote ‘Christopher’ (foto) en ‘A La Marine’ varen tussen Antwerpen, Rotterdam, Sint-Petersburg en Kotka.

Cosco verkoopt die verbinding sinds enige tijd als RFS2 Service ter aanvullig op de RFS Service. In die eigen RFS-dienst zet Cosco drie schepen van 1.223 tot 1.368 teu in vanuit Rotterdam en Gdansk naar Sint-Petersburg en Kotka. CMA CGM gebruikt die dienst sinds mei onder de naam French Baltic Loop E.

Dat de carriers hun feedering steeds meer zelf in handen nemen, blijkt ook uit de recente start van de North Sea Baltic Service van Hapag-Lloyd vanuit Antwerpen en Rotterdam naar Gdynia, Sint-Petersburg en Helsinki. De Duitse rederij kon een tweede eigen feederdienst op Rusland starten omdat de volumes vergroot zijn als gevolg van de fusie met UASC. 

Stefan Verberckmoes