Maersk verhuist naar Antwerpse Rechteroever

De Deense rederij Maersk Line verhuist deze maand alle niet 2M-trafiek van het Deurganckdok op Linkeroever naar de Noordzeeterminal van PSA op Rechteroever.

Al het containerverkeer van de Deense rederij is momenteel geconcentreerd bij PSA aan het Deurganckdok op de terminal die dit jaar uitgebouwd wordt tot de nieuwe grote hub van MSC en zijn partners. Het gaat om de nieuwe MSC PSA European Terminal (MPET), een joint venture tussen MSC en PSA.

Maersks megaschepen uit de 2M-diensten op het Verre Oosten alsook de schepen uit de gezamenlijke trans-Atlantische diensten met MSC zullen er blijven aanmeren, maar al het andere verkeer verhuist nu naar de Rechteroever.

De eerste call die verplaatst wordt, is die van de ME1 Service naar het Midden-Oosten en het Indische subcontinent met acht schepen van 9.472 tot 9.962 teu, waarvan de ‘Maersk Sirac’ als eerste al op 12 juni aan kaai 913 verwacht wordt.

Twee dagen later is daar ook de eerste aanloop van de Ecubex Service op Ecuador en Centraal-Amerika gepland en nog in dezelfde week volgen ook de eerste 8.850 teu grote schepen uit de Samba Service (foto) naar de oostkust van Zuid-Amerika en de TA4 met CMA CGM op Canada.

Seago Line

Maersk had graag alle verkeer nu al op de Noordzeeterminal geconcentreerd, maar in afwachting van beschikbare ‘berthing windows’ zullen de SLB Service van de intra-Europese dochter Seago Line naar de Levant en de SLD naar Marokko tijdelijk aan de Europaterminal van PSA behandeld worden. De SLC van Seago naar Malta, Griekenland en Turkije zal wel al vanaf 22 juni ook naar de Noordzeeterminal gaan.

De Denen hebben twee goede redenen om naar Rechteroever terug te keren. Een eerste is de geplande verhuis van alle MSC-verkeer van het Delwaidedok op Rechteroever naar MPET op Linkeroever, wat daar tot een zware belasting van de weginfrastructuur kan leiden.

Een tweede reden is het feit dat er zo eventuele conflicten vermeden kunnen worden. Maersk Line en MSC zijn weliswaar partners op de grote oostwest-routes, maar hebben afzonderlijke diensten naar bijvoorbeeld het Middellandse Zeegebied of India.

Men kan zich de vraag stellen welk schip voorrang zou krijgen als schepen van Maersk en MSC uit concurrerende noordzuid-diensten zich gelijktijdig (buiten hun ‘berthing window’) zouden aandienen.

Verdeling

De transfer van Maersks verkeer dat buiten het 2M Vessel Sharing Agreement met MSC valt, zorgt in feite voor een betere verdeling van de Antwerpse containeroverslag over de twee oevers, wat ook voor MSC en de andere klanten van de containerterminals op Linkeroever een goede zaak is.

Op de Noordzeeterminal wordt het intussen steeds drukker, want daar komen onder andere al telkens twee Far East loops van de G6 Alliance (Loops 4 en 7) en de CKYHE partners (NE2 en NE7).

Deze maand zal overigens voor de eerste keer een ultra large container ship (ulcs) van Evergreen Antwerpen aanlopen. Het gaat om de nieuwbouw ‘Triton’ van 14.354 teu uit de NE7 Service, die op 13 juni aan de Noordzeeterminal verwacht wordt tijdens de maidentrip.