Maersk Line stapelt vertragingen op

Van de achttien grootste containerrederijen kende Maersk Line in juli het grootst aantal vertragingen. De meest stipte carrier bleek OOCL te zijn..

De Deense consultant Sea-Intel volgt al sinds juli 2011 op hoe goed de grote carriers zich aan hun gepubliceerde vaarschema's houden. Tot maart 2015 stond Maersk Line steevast op de eerste of tweede plaats van de meest betrouwbare rederijen.

Dat de rederij in juli voor het eerst helemaal onderaan het klassement bengelt, is wellicht het gevolg van de cyberaanval waardoor de website van Maersk Line offline ging en de vaarschema’s gedurende een paar weken niet konden worden geconsulteerd.

Een kwart van alle gecontroleerde scheepsreizen van Maersk arriveerde in juni met vertraging in de bestemmingshaven. Ook PIL en UASC zijn in de maand juli onderaan in de rangschikking geëindigd.

Top drie

De rederij met de minste vertragingen was OOCL: 85,2% van alle boten van deze rederij uit Hongkong arriveerde op de voorziene datum. Evergreen en APL vervolledigen de top drie met elk een score van ruim 84%.

Dankzij OOCL, Evergreen en APL was de Ocean Alliance, waartoe ook nog CMA CGM en Cosco behoren, in juli de mega-alliantie met de meeste tijdige aankomsten (86,2%). Op de tweede plaats volgt het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk en MSC (81,7%), dat THE Alliance (74%) heeft ingehaald.

Uit de cijfers blijkt dat er op de grote oost-westroutes stipter wordt gevaren dan elders. Het gemiddelde aantal tijdige aankomsten voor alle carriers en alle vaargebieden samen bedroeg in juni immers 76,25%. In juni was dat nog 77,7%.

Stefan Verberckmoes