Eerste nieuw recordschip voor MSC bij Daewoo uitgedokt

Op de Zuid-Koreaanse scheepswerf Daewoo in Okpo is de ‘MSC Mina’ uitgedokt en aan de afbouwkade aangemeerd. Het nieuwe recordschip met een capaciteit van ruim 23.000 teu zal al in juni in de vaart komen.

Bij zowel Samsung Heavy Industries als Daewoo wordt hard doorgewerkt om de eerste nieuwe megamaxschepen, die 24 rijen containers in de breedte zullen laden, in de vaart te brengen. Bij Samsung ligt de ‘MSC Gulsun’ al aan de afbouwkade en is de romp van het zusterschip ‘MSC Samar’ al voltooid. In Okpo is de nieuwe ‘MSC Isabella’ al zo goed als uitgedokt. Opvallend aan de nieuwe schepen is de uiterst brede schouw waarin een scrubber is ingebouwd.

Samsung Heavy Industries bouwt voor MSC zes eenheden van 23.000 teu, die allemaal nog dit jaar tussen juli en december in dienst zullen komen. Daewoo zal dit jaar de ‘MSC Mina’ en de ‘MSC Isabella’ opleveren en in het eerste kwartaal van volgend jaar de drie laatste eenheden uit de reeks afwerken.

HMM

Het werktempo op beide scheepswerven zal ook volgend jaar hoog blijven, want dan bouwt Daewoo zeven en Samsung vijf vergelijkbare schepen van 23.000 teu voor Hyundai Merchant Marine (HMM). Die twaalf megamaxen moeten allemaal tussen januari en juni in de vaart komen.

Het is nog niet duidelijk in welke context HMM die containerreuzen zal inzetten. De Zuid-Koreaanse rederij werkt nog tot april volgend jaar samen met Maersk en MSC van het 2M Vessel Sharing Agreement, maar zet in de 2M-diensten tussen het Verre Oosten en Europa geen eigen tonnage in. De onlangs benoemde nieuwe CEO van HMM, Jae-hoon Bae, bezoekt deze week Maersk Line in Kopenhagen en MSC in Genève om over een eventuele voortzetting van de samenwerking te praten.

Stefan Verberckmoes