Dubbele maidentrip in Zeebrugge (foto’s)

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Beide schepen varen in twee verschillende Far East loops van de alliantie Ocean Three. De ‘Al Muraykh’ is na de ‘Barzan’ het tweede recordschip voor United Arab Shipping Company (UASC) uit een reeks van zes. Het schip werd ingeschakeld in de AEC1-dienst tussen het Verre Oosten en Noord-Europa. Die verbinding wordt door de partners China Shipping en CMA CGM respectievelijk als AEX1 en FAL8 verkocht.

De onder Franse vlag varende ‘CMA CGM Bougainville’ van 17.722 teu (foto 2) is het vierde schip uit een reeks van ze eenheden van bijna 18.000 teu, die CMA CGM in de FAL1 Service inzet (AEX3/AEC2). Met een capaciteit van 18.800 teu is de ‘Al Muraykh’ nog groter, wat vooral te maken heeft met het feit dat het schip 23 rijen containers in de breedte bovendeks laadt, tegenover 21 rijen op de ‘Bougainville’.

Grootste ter wereld

Het cijfer 18.800 teu is het officiële cijfer dat UASC vrijgeeft. De nominale capaciteit ligt echter nog een pak hoger (19.870 teu). In vergelijking met andere ultra large container ships (ulcs) die even lang en breed zijn, heeft de ‘Al Muraykh’ een nog hogere brug. Daardoor kunnen de containers bovendeks elf hoog gestapeld worden. Dat betekent dat de ‘Barzan’ en ‘Al Muraykh’ nu de allergrootste containerschepen ter wereld zijn.

UASC stelde de hoge brug vorige vrijdag open voor tal van klanten en andere relaties (foto 3) bij de voorstelling van het schip bij APM Terminals in Zeebrugge. Tot de genodigden behoorden opvallend ook heel wat Noord-Franse verladers.

Groen

De rederij benadrukte tijdens de voorstelling dat haar nieuwste containerschip niet alleen groot, maar vooral ook milieuvriendelijk is. In vergelijking met de schepen van 13.100 teu die in 2012 in de vaart genomen werden, is het bunkerverbruik per teu (en dus ook de emissies) met 60% verminderd. Bij het ontwerp van de nieuwste schepen werd ook al rekening gehouden met de mogelijkheid om later om te schakelen naar LNG als brandstof.

Na de ‘Barzan’ en de ‘Al Muraykh’ zal het zusterschip ‘Al Nefud’ begin november de AEC1/AEX1/FAL8-dienst vervoegen. Deze nieuwbouw wordt op 18 december op maidentrip in Zeebrugge verwacht. Daarna volgen nog de ‘Al Zubara’ (start maidentrip op 17 december), de ‘Al Dahna’ (14 januari) en tenslotte de ‘Tihama’ (18 februari).

Lees morgen in Flows: interview met Philip Sweens, Vice Vresident Trade Management Europe van UASC over de nieuwbouwplannen van de rederij.

Dubbele maidentrip in Zeebrugge (foto’s) – Flows

Dubbele maidentrip in Zeebrugge (foto’s)

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Beide schepen varen in twee verschillende Far East loops van de alliantie Ocean Three. De ‘Al Muraykh’ is na de ‘Barzan’ het tweede recordschip voor United Arab Shipping Company (UASC) uit een reeks van zes. Het schip werd ingeschakeld in de AEC1-dienst tussen het Verre Oosten en Noord-Europa. Die verbinding wordt door de partners China Shipping en CMA CGM respectievelijk als AEX1 en FAL8 verkocht.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login