45 Zeebrugse dokwerkers vertrekken definitief naar Antwerpen

Een 45-tal Zeebrugse dokwerkers gaan in op het aanbod van PSA Antwerp om vanaf half juni over te stappen naar een Antwerps ‘boekje’. Daarmee lost de containerterminal een tekort aan gekwalificeerde chauffeurs van straddle carriers en kraanmannen op.

De jongste jaren verzeilde de containertrafiek in Zeebrugge in zwaar weer door wereldwijde trafiekverschuivingen en veranderingen in allianties. Eind 2015 werd de CHZ-terminal, waarin onder meer PSA participeerde, gesloten. Daarna bleef er voor containers alleen de APM-terminal over. Die begint pas sinds de recente overname door Cosco Shipping Ports weer op te leven. Ondertussen groeiden de containervolumes in Antwerpen explosief. Al drie, vier jaar gaan Zeebrugse havenarbeiders er op losse basis helpen om de enorme hoeveelheden geladen en gelost te krijgen.

Om zich structureel van deze havenarbeiders te kunnen verzekeren, heeft PSA Antwerp aan een 60-tal voormalige dokwerkers van de terminal in Zeebrugge een voorstel gedaan om permanent naar het Antwerpse contingent over stappen. Een 45-tal mensen ging erop in. Het zijn vooral chauffeurs van straddle carriers en kraanmannen.

Zeker van gekwalificeerd werk

“Het voorstel van PSA is een schone geste. Wij hebben hen al jaren uit de problemen geholpen toen ze in Antwerpen onvoldoende chauffeurs hadden. Nu belonen zij ons met een overeenkomst om voltijds en voor onbepaalde duur over te stappen naar het Antwerpse contingent havenarbeiders. Door de containerdrukte zijn we daar zeker van minstens enkele jaren gekwalificeerd werk”, zegt Stephan Govaere uit Blankenberge, op de foto tweede van rechts met afgevaardigde Alex De Ruyter (ACV-Transcom), dokwerker Dirk Couvreur en afgevaardigde Kurt Beenens (BTB). In de achtergrond zien we de voormalige CHZ-terminal waar PSA containers behandelde. Sinds twee jaar is dat de Westerhoofdterminal van P&O Ferries.

Stephan Govaere werkt sinds 1998 in de dokken en was op de PSA-terminal foreman. “Het was bijzonder jammer dat PSA in Zeebrugge met containers stopte. Containers behandelen is een mooie job en ik mocht er mijn eigen ploeg leiden. Bovendien hangt het inkomen van een dokwerker af van het beschikbare werk. Elke dag is er ofwel werk ofwel geen werk, en elke taak wordt anders vergoed. Bijvoorbeeld voor het bedienen van gespecialiseerde machines in moeilijke en gevaarlijke omstandigheden, moet je opgeleid en gekwalificeerd zijn. Dit betaalt veel beter dan bijvoorbeeld het verrijden van nieuwe auto’s.”

Terugkeren mag niet

De mogelijkheid om naar een andere haven te muteren, werd door Europa opgelegd, stipt Govaere aan. “Hiervoor kwamen de vakbonden en werkgevers onlangs een CAO overeen en gaf een referendum bij havenarbeiders groen licht. PSA is de eerste operator die van deze aanpassing gebruikmaakt, hierin gevolgd door DP World. Op 6 juni worden de puntjes op de i gezet en vanaf half juni stappen we met 45 over op een Antwerps ‘boekje’. We helpen al jaren in Antwerpen dus we kennen de weg.”

Opvallend aan de regeling is dat wie naar het contingent van een andere haven overstapt, niet mag terugkeren. “Hiermee wil men vermijden dat er te vaak mensen zouden muteren, met het risico dat er dan op bepaalde plaatsen tekorten ontstaan.”

Veiliger

Dirk Couvreur uit Dudzele twijfelde niet om het aanbod aan te nemen. “Ik sta op enkele jaren van mijn pensioen en zal daar tot het einde van mijn loopbaan werkzekerheid hebben. Ik heb 25 jaar ervaring met containers en wil dat graag verder doen. Na mindere jaren heeft Zeebrugge weliswaar opnieuw betere vooruitzichten maar het zal toch nog even duren tot de containers hier weer op peil komen.”

De jongste jaren ging hij steeds meer in Antwerpen werken. “De Antwerpse collega’s zien ons graag komen want ze voelen zich veiliger met de ervaren Zeebruggenaren dan met volkomen nieuwelingen. Vergeet niet dat bij dit werk steeds levensgevaar komt kijken. Met een straddle carrier rijd je niet zo gemakkelijk als met een auto. En als hij kantelt, is de klap zeer zwaar. Af en toe gebeurden al dodelijke ongevallen.”

Carpoolen

Ook Oostendenaar Franky Bauwens twijfelde niet om naar een Antwerps ‘boekje’ over te stappen. “Ik ga ervoor, gezien er in Zeebrugge niet altijd werk is voor onze kwalificaties. Bijvoorbeeld om nieuwe auto’s te verrijden, moet je minder kunnen en word je maar half zo goed betaald. De dagelijkse drie uren verplaatsing vanuit Oostende neem ik er dan maar bij, we krijgen een kilometervergoeding en we kunnen carpoolen. Voor de jonge mensen is het een risico want je weet niet wat de verre toekomst in Antwerpen brengt. Maar ik ben 61 en werk al 30 jaar aan de dokken, dus die laatste jaren werkzekerheid zijn een mooie zaak.”

Roel Jacobus