Vlaamse havens winnen bij alliantiewissels

Stefan Verberckmoes

Nu zowel de Ocean Alliance als THE Alliance hun nieuwe vaarschema’s hebben bekendgemaakt, kunnen we bekijken hoe de Belgische havens bij de ingrijpende alliantiewissels varen. Voor Antwerpen lijkt het een status quo, terwijl Zeebrugge terug een rechtstreekse verbinding met de Far East zal krijgen.

Stefan Verberckmoes

Shipping Analyst

Antwerpen en Zeebrugge hebben het in het gevecht om de Far East loops met de grootste schepen dus helemaal niet slecht gedaan. Antwerpen behoudt zes wekelijkse aanlopen, terwijl APM Terminals in Zeebrugge vanaf volgend jaar opnieuw wekelijks een schip van 16.000 teu zal mogen ontvangen uit de NEU4-dienst van de Ocean Alliance.

De huidige vier Verre-Oostendiensten van de G6 Alliance, de vier van de CKYE partners en de drie van Ocean Three zullen in april opgevolgd worden zes loops van de Ocean Alliance en vijf van THE Alliance. We kunnen dus elf oude en elf nieuwe rotaties vergelijken, met dien verstande dat G6-lid Hyundai Merchant Marine met zijn volumes (en wellicht een extra loop) bij 2M wil aansluiten.

De haven van Rotterdam kraait intussen victorie omdat alle elf nieuwe loops de Nederlandse mainport zullen bedienen. Het havenbestuur laat er niet na om erop te wijzen dat Antwerpen aanzienlijk minder loops zal krijgen.

Toch valt er bij de Rotterdamse ‘overwinning’ een grote kanttekening te plaatsen: de Maashaven ontvangt nu al de elf huidige diensten van G6, CKYE en Ocean Three waarvan er zelfs drie een dubbele aanloop verrichten. Het gaat dus in totaal om veertien aanlopen per week.

Volgens de nieuwste vaarschema’s zal alleen de NEU6-dienst van de Ocean Alliance in de toekomst Rotterdam nog zowel westbound als eastbound bedienen. De elf loops van de Ocean en THE Alliance zullen zich dus vertalen in twaalf wekelijkse calls, twee minder dan nu het geval is. In de dienst met de allergrootste schepen (19.000 tot 20.000 teu) van de Ocean Alliance krijgt Felixstowe een dubbele aanloop en wordt Rotterdam de tweede loshaven.

Antwerpen behoudt in de nieuwe netwerken zes aanlopen per week: twee loops van de G6 Alliance, drie van CKYE en een van Ocean Three maken plaats voor telkens drie diensten van elke nieuwe alliantie. Voor PSA zijn de alliantiewissels minder goed nieuws, omdat diens Noordzeeterminal (foto) in principe een wekelijkse call zal verliezen aan Antwerp Gateway, dat er de volumes van de CMA CGM-dochter APL en OOCL bijkrijgt.

Los van het aantal wekelijkse aanlopen is ook de grootte van de schepen en de plek in de rotatie belangrijk

Los van het aantal wekelijkse aanlopen is echter ook de grootte van de schepen en de plek in de rotatie belangrijk. In de elf huidige diensten is de Scheldehaven één keer de tweede Europese loshaven na Southampton (Loop 4). In het nieuwe scenario wordt Antwerpen de eerste Noord-Europese loshaven uit de NEU3-dienst van de Ocean Alliance, waarin elf schepen van 14.000 teu zullen varen. Voor de andere diensten blijft Antwerpen vooral een eastboundlaadhaven, zoals dat nu al het geval is.

Tussen nu en april 2017 zal er wel nog veel water door de Schelde stromen en zijn wijzigingen nog mogelijk. Een aantal belangrijke havenkeuzes werden door de allianties nog even uitgesteld. Het gaat dan vooral om de selectie van een hub in de Med of de keuze van de Britse aanloophavens, wat nog altijd een impact kan hebben op de volledige rotatie.

De Ocean Alliance moet voor zijn grootste schepen uit de NEU1 ook nog een Baltische aanloophaven kiezen. Bij THE Alliance is er voorlopig alvast geen plaats voor directe aanlopen van de havens van Göteborg of Gdansk, die nu nog Loop 7 van de G6 Alliance ontvangen.

Mogelijk zullen sommige reders weer transshipments van en naar Zweden en Polen in Hamburg moeten organiseren. De Elbehaven zou die extra volumes best kunnen gebruiken omdat ze van elf loops nu naar tien zal evolueren. In de grootste loop van de Ocean Alliance (NEU1) is momenteel immers geen stop in Hamburg voorzien.