Suparna (Yangtze River) overweegt terugkeer naar Brussels Airport

De geruchtenmolen draait op volle toeren nu Suparna – het vroegere Yangtze River Express – aan de Chinese autoriteiten een verbinding naar Brussel heeft aangevraagd. Begin dit jaar verliet Yangtze ons land door de geluidsboetes. Komen ze nu terug?

Komt er een vierde vrachtmaatschappij naar ons land door de capaciteitsproblemen op Schiphol? Het heeft er alle schijn van, nu de Chinese maatschappij Suparna bij de overheid drie nieuwe verbindingen heeft aangevraagd. Een ervan zou naar Brussel leiden, met stops in de drie Chinese steden Shangai, Zhengzhou en Tianjin.

Dat is zeer opmerkelijk, aangezien de maatschappij Brussels Airport in februari van dit jaar nog de rug toekeerde. Het was toen de eerste maatschappij die de luchthaven verliet door de verstrengde Brusselse geluidsnormen. Nu zou ze opnieuw zeven vluchten per week uitvoeren vanuit de nationale luchthaven.

Gesprekken lopen

Steven Polmans, cargotopman van Brussels Airport, bevestigt de interesse van de Chinese maatschappij, maar benadrukt dat er nog niets definitief is. "Het klopt dat we met Suparna praten en dat ze al een aanvraag ingediend hebben bij hun overheid. Maar dat betekent niet dat we al een akkoord hebben. Als ze terug naar Brussel komen, zullen ze zeker niet starten met zeven vluchten per week, maar ze zullen nu al die aanvraag indienen om de mogelijkheid te hebben voor de toekomst."

Patstelling blijft

Ondertussen probeert men in Nederland nog steeds een oplossing te zoeken voor de impasse. Staatssecretaris voor Infrastructuur Sharon Dijksma heeft afgelopen vrijdag nog in de Tweede Kamer (het equivalent van de Kamer van Volksvertegenwoordigers in België) laten weten dat er nog steeds geen oplossing gevonden is voor het probleem. Een poging om een lokale uitzondering te laten goedkeuren door de luchtvaartmaatschappijen werd enkele weken geleden al massaal weggestemd door de lowcost- en passagiersmaatschappijen met 113 tegen 25 stemmen. KLM onthield zich.

Staatssecretaris Dijksma heeft laten weten dat er weinig te doen is tegen de besluiten. Ze heeft Schiphol nu gevraagd binnen vier weken alsnog met een voorstel te komen waarin extra vluchten aan de vrachtsector worden toegekend. Ondertussen geven zowel Liege Airport als Brussels Airport aan nog met andere maatschappijen te praten om vluchten naar België te halen.

Kasper Demol