Op 7 maart 2022 is Jan-Andries Arts gestart als commercieel manager bij het sleep- en bergingsbedrijf Multraship. "Dankzij de brede waaier aan mogelijkheden van onze vloot, kunnen we creatief inspelen op de noden van de markt", zegt hij.
Als commercieel manager bij Multraship, onderdeel van de Muller Maritime Group, zal Arts vooral het luik maritime contracting (alle werkactiviteiten op het water) verder uitbouwen. "De kernactiviteiten van Multraship zijn haven- en zeesleepdiensten, maar we zijn ook volop actief in bergingswerk, offshore- en baggersupport", vertelt Arts. "Ik streef ernaar om synergieën te creëren tussen de activiteiten van onze klanten en onze services. Buiten het conventionele sleepwerk, kan onze vloot ook worden ingezet voor bijvoorbeeld hijswerken met drijvende kranen of assistentie verlenen bij baggerwerken en duikonderzoek. Die brede waaier van mogelijkheden maakt dat je creatief kan inspelen op de noden van de markt, wat mijn job heel boeiend maakt."
Jeugdig enthousiasme
Arts werkte in zijn vorige functie meer dan zes jaar lang als projectmanager bij de Antwerpse tankvaartspecialist Victrol. "Ik heb altijd graag bij Victrol gewerkt, maar voelde de drive om mijn tanden in een ander luik van de maritieme sector te zetten", vertelt hij. "Waar ik me bij Victrol vooral bezighield met het transport via pontons, is dat nu maritime contracting. Bij Victrol was ik voor heel wat verantwoordelijk: engineering, operations, projectmanagement, maar ook sales. Ik merkte dat ik dat heel graag deed en uitdagend vond. Het is een van de drijfveren geweest voor mijn overstap."
Arts studeerde af als burgerlijk ingenieur, gespecialiseerd in maritieme technieken. "Ik was een van de weinigen die voor deze studietak heeft gekozen. Van kindsbeen af ben ik al aangetrokken door het water", vertelt hij. "Vanuit ons kantoor in Terneuzen hebben we een prachtig zicht op de Westerschelde. Ik kijk altijd op als er schepen voorbijvaren. Dat jeugdig enthousiasme is nooit weggegaan", vertelt hij.
Heavy cargo
Arts begon zijn carrière in september 2012 als lean engineer bij het kraanbedrijf Sarens. Later klom hij op tot project engineer special projects. In juli 2014 ging hij in dienst bij G&G International waar hij vooral de transporten en installaties van drukvaten en tanks organiseerde.
Multraship is internationaal actief en heeft kantoren in onder meer Antwerpen, Terneuzen, Bourgas en Constanta.