Zeemansmissies delen 1.200 kerstpakketten uit aan zeelieden

Nieuws, Mensen
Bart Meyvis
Vrijwilligers aan het werk voor 'Breien voor zeelieden'
Vrijwilligers aan het werk voor ‘Breien voor zeelieden’ © Bart Meyvis

Breien voor zeelieden, een gezamenlijk initiatief van de verschillende zeemansmissies in ons land, wordt al tientallen jaren georganiseerd. “Vanaf enkele dagen voor kerstavond delen we zo’n 1.200 kerstpakketten uit”, zegt Marc Schippers van Antwerp Seafarers’ Welfare.

“We doen dat in alle Vlaamse havens”, zegt Schippers. “Op die manier willen we tijdens de kerstdagen aan zeelieden een signaal geven dat er mensen zijn die om hen geven. Zij verblijven vaak ver van huis aan boord van zeeschepen tijdens de kerstdagen. We delen de kerstpakketten uit aan boord van de schepen. En in het Antwerp Harbour Hotel organiseren we op kerstavond een oecumenische viering gevolgd door een kerstparty.”

Wie zit er achter dit initiatief?

Schippers: “Antwerp Seafarers’ Welfare is een overkoepelende organisatie van een aantal zeemansmissies, waaronder Stella Maris, Deutsche Seemannsmission, Mission to Seafarers en het Internationaal Zeemanshuis Antwerpen (IZA). Sinds oktober 2020 zitten we samen in het Antwerp Harbour Hotel. Wij hebben als missie om het welzijn van de zeelieden te bevorderen, zowel op het praktische vlak, maar zeker ook spiritueel. De verschillende zeemansmissies werken onderling heel erg nauw samen. Op basis van de live scheepslijst bepalen we elke ochtend wie welke schepen bezoekt.”

“We weten nooit op voorhand hoelang we ergens kunnen of mogen blijven. We zijn altijd welkom, maar komen niet altijd op het juiste moment aan boord. Tijdens een verblijf in de haven zijn er zoveel verschillende taken die moeten vervuld worden dat er vaak erg weinig tijd overblijft voor andere zaken. Vroeger was er veel meer tijd, werd er niet gewerkt op zondagnamiddag bijvoorbeeld en bleven schepen veel langer in een haven liggen. Ook de bemanning wordt kleiner.”

“Tijdens corona hebben wij gezorgd voor onder andere medicijnen, maar we verkopen ook heel wat tandpasta en chocolade. Onze ‘Rolling Store’ – een rijdende winkel – kunnen de zeelieden oproepen via Facebook Messenger. We hebben een speciale toelating om met onze bestelwagen een terminal op te rijden, die ook vastgelegd is in de ISPS-code. Zeelieden hebben recht op verlof aan wal en de terminals moeten een plan hebben om dat verlof te faciliteren.”

De rijdende winkel van Antwerp Seafarers' Welfare
De rijdende winkel van Antwerp Seafarers’ Welfare

Jullie rol gaat heel wat veel verder dan het uitdelen van een kerstpakket?

“Je kan echt stellen dat wij de vertrouwenspersonen zijn binnen de maritieme sector. Wat een zeeman niet tegen zijn collega zegt of tegen de vakbond of tegen de kapitein, zal hij wel aan ons vertellen. Als een zeeman hulp vraagt, dan zullen wij hem die geven. Ook op geestelijk vlak proberen wij zeelui ondersteuning te bieden.”

Er is te weinig aandacht van de overheid voor de zeelieden die dagelijks onze havens aandoen

“Stel dat er een ongeval gebeurt aan boord of een overlijden, dan komen wij aan boord samen met de begrafenisondernemer, de scheepvaartpolitie en andere instanties. Wij organiseren dan vaak aan boord de zegening van de overledene, een misviering of een bezoek aan het ziekenhuis. We komen dus vaak in contact met de schaduwzijde van het zeemansbestaan. Hiervoor krijgen we overigens uitstekende hulp van de verschillende havenbedrijven, om bijvoorbeeld busvervoer te regelen. Toch stellen we vast dat er te weinig aandacht is van de overheid voor de zeelieden die dagelijks onze havens aandoen.”

Hoeveel zeelieden verblijven er tijdens de kerstdagen in de Antwerpse haven?

“Dat moeten er toch een kleine tweeduizend zijn. Sommigen organiseren een feestje aan boord, maar anderen komen graag aan wal. Voor hen organiseren we busvervoer vanuit de haven – zowel van linker- als rechteroever – naar het Antwerp Harbour Hotel. Daar organiseren we op kerstavond een oecumenische viering, gevolgd door een kerstparty. De bussen brengen de zeelui dan rond 23.00 uur terug naar hun schip. Het is niet altijd makkelijk om de zeelieden van boord te halen tijdens deze dagen.”

Jullie verdelen nu de kerstpakketten tijdens de kerstdagen?

“Heel wat vrijwilligers, waaronder de Gentse mutsenclub, breien een heel jaar door mutsen en sjaals. Op dit moment zijn er een twintigtal vrijwilligers de tassen aan het vullen met mutsen, eierdopjes, chocolade, tandpasta. Eigenlijk gaat het vooral om het gebaar”, besluit Schippers.

Zeemansmissies delen 1.200 kerstpakketten uit aan zeelieden – Flows

Zeemansmissies delen 1.200 kerstpakketten uit aan zeelieden

Nieuws, Mensen
Bart Meyvis
Vrijwilligers aan het werk voor 'Breien voor zeelieden'
Vrijwilligers aan het werk voor ‘Breien voor zeelieden’ © Bart Meyvis

Breien voor zeelieden, een gezamenlijk initiatief van de verschillende zeemansmissies in ons land, wordt al tientallen jaren georganiseerd. “Vanaf enkele dagen voor kerstavond delen we zo’n 1.200 kerstpakketten uit”, zegt Marc Schippers van Antwerp Seafarers’ Welfare.

“We doen dat in alle Vlaamse havens”, zegt Schippers. “Op die manier willen we tijdens de kerstdagen aan zeelieden een signaal geven dat er mensen zijn die om hen geven. Zij verblijven vaak ver van huis aan boord van zeeschepen tijdens de kerstdagen. We delen de kerstpakketten uit aan boord van de schepen. En in het Antwerp Harbour Hotel organiseren we op kerstavond een oecumenische viering gevolgd door een kerstparty.”

Wie zit er achter dit initiatief?

Schippers: “Antwerp Seafarers’ Welfare is een overkoepelende organisatie van een aantal zeemansmissies, waaronder Stella Maris, Deutsche Seemannsmission, Mission to Seafarers en het Internationaal Zeemanshuis Antwerpen (IZA). Sinds oktober 2020 zitten we samen in het Antwerp Harbour Hotel. Wij hebben als missie om het welzijn van de zeelieden te bevorderen, zowel op het praktische vlak, maar zeker ook spiritueel. De verschillende zeemansmissies werken onderling heel erg nauw samen. Op basis van de live scheepslijst bepalen we elke ochtend wie welke schepen bezoekt.”

“We weten nooit op voorhand hoelang we ergens kunnen of mogen blijven. We zijn altijd welkom, maar komen niet altijd op het juiste moment aan boord. Tijdens een verblijf in de haven zijn er zoveel verschillende taken die moeten vervuld worden dat er vaak erg weinig tijd overblijft voor andere zaken. Vroeger was er veel meer tijd, werd er niet gewerkt op zondagnamiddag bijvoorbeeld en bleven schepen veel langer in een haven liggen. Ook de bemanning wordt kleiner.”

“Tijdens corona hebben wij gezorgd voor onder andere medicijnen, maar we verkopen ook heel wat tandpasta en chocolade. Onze ‘Rolling Store’ – een rijdende winkel – kunnen de zeelieden oproepen via Facebook Messenger. We hebben een speciale toelating om met onze bestelwagen een terminal op te rijden, die ook vastgelegd is in de ISPS-code. Zeelieden hebben recht op verlof aan wal en de terminals moeten een plan hebben om dat verlof te faciliteren.”

De rijdende winkel van Antwerp Seafarers' Welfare
De rijdende winkel van Antwerp Seafarers’ Welfare

Jullie rol gaat heel wat veel verder dan het uitdelen van een kerstpakket?

“Je kan echt stellen dat wij de vertrouwenspersonen zijn binnen de maritieme sector. Wat een zeeman niet tegen zijn collega zegt of tegen de vakbond of tegen de kapitein, zal hij wel aan ons vertellen. Als een zeeman hulp vraagt, dan zullen wij hem die geven. Ook op geestelijk vlak proberen wij zeelui ondersteuning te bieden.”

Er is te weinig aandacht van de overheid voor de zeelieden die dagelijks onze havens aandoen

“Stel dat er een ongeval gebeurt aan boord of een overlijden, dan komen wij aan boord samen met de begrafenisondernemer, de scheepvaartpolitie en andere instanties. Wij organiseren dan vaak aan boord de zegening van de overledene, een misviering of een bezoek aan het ziekenhuis. We komen dus vaak in contact met de schaduwzijde van het zeemansbestaan. Hiervoor krijgen we overigens uitstekende hulp van de verschillende havenbedrijven, om bijvoorbeeld busvervoer te regelen. Toch stellen we vast dat er te weinig aandacht is van de overheid voor de zeelieden die dagelijks onze havens aandoen.”

Hoeveel zeelieden verblijven er tijdens de kerstdagen in de Antwerpse haven?

“Dat moeten er toch een kleine tweeduizend zijn. Sommigen organiseren een feestje aan boord, maar anderen komen graag aan wal. Voor hen organiseren we busvervoer vanuit de haven – zowel van linker- als rechteroever – naar het Antwerp Harbour Hotel. Daar organiseren we op kerstavond een oecumenische viering, gevolgd door een kerstparty. De bussen brengen de zeelui dan rond 23.00 uur terug naar hun schip. Het is niet altijd makkelijk om de zeelieden van boord te halen tijdens deze dagen.”

Jullie verdelen nu de kerstpakketten tijdens de kerstdagen?

“Heel wat vrijwilligers, waaronder de Gentse mutsenclub, breien een heel jaar door mutsen en sjaals. Op dit moment zijn er een twintigtal vrijwilligers de tassen aan het vullen met mutsen, eierdopjes, chocolade, tandpasta. Eigenlijk gaat het vooral om het gebaar”, besluit Schippers.