Telex: DFDS, Sennder, Staci, ‘rolwinkel’, CER Maasvlakte en Ikea

Nieuws, Douane
Julie Desmet
Nieuwe 'rijdend' winkeltje van de Antwerpse Zeemansmissie
Nieuwe ‘rijdend’ winkeltje van de Antwerpse Zeemansmissie © Antwerp Seafarers' Welfare

Meubelgigant Ikea kant zich als een van ’s werelds grootste verladers tegen lng als scheepsbrandstof, roro-operator DFDS zette een sterk eerste kwartaal van 2021 neer en de Antwerpse Zeemansmissie heeft er een gloednieuw ‘rijdend’ winkeltje bij.

ANTWERPSE ZEEMANSMISSIE – 

Antwerp Seafarers’ Welfare, een samenwerking van zeemanskerken en welzijnsorganisaties die zorgt voor de opvang van crewleden in de Antwerpse haven, heeft er een gloednieuwe ‘rolwinkel’ bij (zie foto). Sinds de uitbraak van COVID-19 rijdt de vzw met een busje rond in de haven om als ‘rijdend’ winkeltje allerlei producten, waaronder chips en chocolade, aan de crew aan te bieden. (JD)

IKEA – 

Terwijl steeds meer rederijen ervoor kiezen om lng-schepen in hun vloot op te nemen, hekelt meubelgigant Ikea vloeibaar aardgas als de brandstof van de toekomst. “Lng is niet de juiste weg voor de scheepvaartindustrie als ze haar aangekondigde CO2-reductiedoelstellingen wil halen. Het is nog altijd een fossiele brandstof”, meldt Ikea aan het Deense ShippingWatch. De tegenkanting van een van ’s werelds grootste verladers kan de carriers onder druk zetten. Onder meer CMA CGM breidde zijn vloot nog uit met negen schepen die zowel op lng als op bunkerolie kunnen varen. Maersk staat dan weer bekend als een fervente tegenstander van lng. (JD) 

DFDS – 

Roro-operator DFDS zette een sterk eerste kwartaal van 2021 neer. De operationele winst voor vrachtvervoer steeg met 25% tot 836 miljoen Deense kroon (DKK) ten opzichte van dezelfde periode in 2020. De positieve cijfers zijn vooral toe te schrijven aan het succes van de businessunit ‘Mediterranean’ en het snelle herstel van de handel tussen het VK en de EU na de brexit. De Deense shortseagigant verwacht 20 tot 25% meer omzet voor het volledige boekjaar 2021, met als voornaamste groeimotoren de overname van HSF Logistics Group, de nieuwe route voor begeleide vracht tussen Rosslare (Ierland) en Duinkerke (Frankrijk) en een heropleving van het aantal passagiers. De verwachtingen voor de operationele winst zijn bijgeschroefd naar 3,2 à 3,6 miljard DKK. (JD)

STACI BELGIUM – 

De Franse groep van ‘detaillogistiek’ Staci neemt Sepia over, een specialist in marketing- en evenementenlogistiek uit Beveren. Hiermee versterkt ze haar aanwezigheid op de Belgische markt en krijgt ze er een tweede magazijn van 10.000 m² bij. In Schelle beschikt Staci Belgium al over 20.000 m². De nieuwe entiteit zal 150 medewerkers tellen en meer dan 20 miljoen euro omzet genereren. Ze komt onder de leiding van Jens Vercammen, CEO van Staci België. Beide bedrijven hebben complementaire activiteiten in logistiek voor marketingproducten in verkooppunten (POS) en events. (PhVDo)

SENNDER – 

De digitale expediteur Sennder heeft het transportbedrijf Cars&Cargo uit Breda overgenomen. Dat is vooral actief in de transporten tussen de Benelux en Frankrijk. De overname is opmerkelijk, want Cars&Cargo is een traditionele wegvervoerexpediteur met 240 charters in dienst. Volgens Sennder zullen zijn klanten in Frankrijk, België, Nederland, Duitsland en Luxemburg dankzij die vloot over meer capaciteit beschikken. Cars&Cargo blijft onder dezelfde naam actief. De medewerkers maken de overstap, samen met oprichter en managing director Bob Snijder. Sennder nam eerder Everoad in Frankrijk en Uber Freight Europa in Nederland over. Volgens David Nothacker, CEO van Sennder, “staat 2021 in het teken van de verdere uitbreiding van het aanbod”. (PhVDo) 

AUTONOME VOERTUIGEN –

Het plan om op de Container Exchange Route (CER), die de verschillende terminals op de Maasvlakte met elkaar verbindt, autonome voertuigen te laten rijden is voorlopig van de baan. Het Havenbedrijf Rotterdam heeft het afgeblazen omdat de hiervoor benodigde technologie op dit moment niet beschikbaar is. Dat meldt Nieuwsblad Transport. De 17 kilometer lange CER gaat naar verwachting eind dit jaar open en kost 175 miljoen euro. (AB)

SLIMME HAVENS – 

De EU geeft 25 miljoen aan een samenwerking van de havens van Rotterdam, Le Havre, Rouen, Parijs, Wesel en Sines (Portugal), kennisinstellingen en 45 bedrijven voor de ontwikkeling van duurzame en slimme logistiek in havens. De kennisinstituten komen uit Nederland, Duitsland, Frankrijk, Portugal, Denemarken en Zweden. Het project heet Magpie (Engels voor ekster), een afkorting van sMArt Green Ports as Integrated Efficient multimodal hubs. De EU moet het project met looptijd van vijf jaar nog officieel goedkeuren. (AB)

AFVALWATERLOZINGEN ZEEBRUGGE – 

Het havenbestuur van Zeebrugge antwoordde op een schriftelijke vraag van gemeenteraadslid Andries Neirynck (Groen) dat er nog enkele pijnpunten zijn voor afvalwaterlozingen in de dokken en het Boudewijnkanaal. Het gaat om sporadische overstorten van haventerminals, lozingen door binnenschepen en een rioolwaterzuiveringsinstallatie aan de industriezone Pathoekeweg langs het Boudewijnkanaal. Voor zeeschepen geldt de internationale Marpol-reglementering voor zuivering en ophaling. Buiten de haven – in het rioolgebied dat door Stad Brugge beheerd wordt – is het lozen van afvalwater door bedrijven al twintig jaar verboden. (RJ)

HINDER KANAAL GENT-TERNEUZEN – 

Het scheepvaartverkeer in het Kanaal van Gent naar Terneuzen ondervindt van zondag 16 mei 06.00 uur tot maandag 17 mei 06.00 uur hinder door werkzaamheden. De brug draait niet, alleen lage schepen kunnen er onder door. Nadere informatie volgt via een BASS (Bekendmaking aan de Scheepvaart Scheldegebied). Op zondag 15 en 22 augustus gelden er vergelijkbare beperkingen bij de brug in Sluiskil, die dan niet kan worden bediend. (AB)