MOW-jurist Timon Konings: “We lopen voor op de Europese regelgeving”

Interview, Mensen
Bart Meyvis
Timon Konings, jurist Maritieme- en Havengebonden Aangelegenheden bij MOW - Vlaamse Overheid
Timon Konings, jurist Maritieme- en Havengebonden Aangelegenheden bij MOW – Vlaamse Overheid © Bart Meyvis

Als jurist havengebonden en maritieme aangelegenheden bij het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid bijt Timon Konings zich sinds september 2023 vast in enkele stevige en spraakmakende dossiers zoals ECA en de autonome binnenvaart. Een gesprek.

Hoe ben je in de maritieme wereld terechtgekomen?

Timon Konings: “Ik ben opgegroeid aan zee in Blankenberge, waar ik altijd strandredder geweest ben en gesurft en gezeild heb. Er was altijd een connectie met het water en een oprecht kinderlijke verwondering voor het maritieme. Zeebrugge was ook onze achtertuin waar ik altijd de grote schepen binnen en buiten zag varen. Tijdens mijn rechtenstudie aan de UGent kwam ik er al snel achter dat heel veel typische juridische thema’s me minder aanspraken. ”

“Wel was ik meteen geboeid door alle maritieme en logistieke thema’s en ben ik in Antwerpen nog logistiek en maritiem management gaan studeren. Die studie heeft me echt de nodige inzichten gegeven in achterliggende marktstructuren en heel wat operationele en technische aspecten van de wereld van het transport. Afgelopen zomer heb ik nog een stage gedaan in Hamburg als in-house legal counsel voor privaat transport- en scheepvaartrecht bij ADM, een grote speler in de ‘agriculture commodity trading’.

Je bent dan eerder toevallig bij de Vlaamse overheid gaan solliciteren?

“Na zes jaar studeren was ik echt wel klaar om ergens aan de slag te gaan. Ik kreeg de vacature voor ‘Jurist havengebonden en maritieme aangelegenheden bij het departement Mobiliteit en Openbare Werken doorgestuurd via een vriend. De thematiek interesseerde me zeer erg en bovendien had ik er al de nodige kennis over opgedaan. Ik wilde me als jurist kunnen verdiepen in de nieuwe projecten van de overheid.”

Op welke dossiers ga je werken?

Momenteel werkt ons departement aan twee grote ’complexe’ infrastructuurprojecten: ‘Extra Containercapaciteit Antwerpen’ en de nieuwe zeesluis in Zeebrugge, een project in mijn eigen achtertuin. Daar komen heel wat juridische vragen bij kijken en daarom volgt onze juridische dienst deze projecten permanent mee op. Het team waarvan ik deel uitmaak, geeft voorts heel wat adviezen met betrekking tot bevoegdheden, en over allerlei aspecten die met havens, binnenvaart en andere watergerelateerde zaken te maken hebben.”

“Zo volg ik bijvoorbeeld mee de autonome binnenvaart op, een hot topic, want Vlaanderen speelt daar echt een pioniersrol in. We zijn daar zelfs zo vooruitstrevend in dat we voorlopen op de Europese regelgeving, wat een uitdaging is. Het is nu aan ons om daar de correcte juridische weg in te vinden die ons toelaat om toch de pioniersrol te blijven vervullen en tegelijkertijd autonome binnenvaart verder correct uit te rollen en daarbij rekening te houden met Europa. Omdat we koploper zijn, ontbreekt het momenteel nog aan een referentiekader wat het extra complex maakt.”

Woon je ondertussen in Brussel of pendel je elke dag van en naar de kust?

“Momenteel pendel ik nog, maar de Vlaamse overheid is erg flexibel op het vlak van thuiswerken. Toch wil ik op termijn wat meer landinwaarts trekken. Vanaf oktober 2024 verhuizen we bovendien naar een nieuw gebouw dat helemaal afgestemd is op de post-corona manier van werken. Zo zullen er 2.400 werkplekken zijn voor 4.750 collega’s.”

Hoe ziet een dag in het leven van een jurist bij de Vlaamse overheid eruit?

“We starten de dag ofwel thuis of op kantoor. De te behandelen dossiers zijn heel divers: advisering over allerlei zaken, opmaak van regelgeving en ook betwistingen – het opvolgen van lopende rechtszaken. Een goed jurist duikt dagelijks in zijn wetgeving, wat misschien saai klinkt, maar als het je passie is dan geniet je daar echt van. Je leert echt elke dag bij. Er is nog geen dag voorbij gegaan dat ik geen nieuwe inzichten gekregen heb. Het is een heel interessante en leerrijke job, elke dag opnieuw.”

Krijg je ook de kans om af en toe je bureau te verlaten? 

“Ja hoor. Zo plan ik binnenkort een bezoek aan het waterbouwkundig laboratorium in Antwerpen. Ook daar verlenen we juridische assistentie. We worden heel erg betrokken bij de agentschappen zoals het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust. Het is immers heel erg moeilijk om advies te geven over de dagelijkse praktijk wanneer je niet goed weet waar elke afdeling of elk agentschap mee bezig is. Vandaar dat bezoeken, uitstappen en meetings heel erg belangrijk zijn.”

Hoe zijn je eerste dagen verlopen?

“Ik ben heel erg goed opgevangen door mijn collega’s. Mijn leidinggevenden gaven algemene uitleg en mijn collega Emma, die in hetzelfde team zit, heeft me echt meegenomen in het hele proces van een concreet dossier. Je wordt hier zeker niet aan je lot overgelaten, maar je moet wel meteen aan de bak. Ik kreeg meteen dossiers die ik zelf moest analyseren en waarvoor ik een beslissing moest formuleren. Je krijgt hier echt meteen een grote verantwoordelijkheid.”

MOW-jurist Timon Konings: “We lopen voor op de Europese regelgeving” – Flows

MOW-jurist Timon Konings: “We lopen voor op de Europese regelgeving”

Interview, Mensen
Bart Meyvis
Timon Konings, jurist Maritieme- en Havengebonden Aangelegenheden bij MOW - Vlaamse Overheid
Timon Konings, jurist Maritieme- en Havengebonden Aangelegenheden bij MOW – Vlaamse Overheid © Bart Meyvis

Als jurist havengebonden en maritieme aangelegenheden bij het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid bijt Timon Konings zich sinds september 2023 vast in enkele stevige en spraakmakende dossiers zoals ECA en de autonome binnenvaart. Een gesprek.

Hoe ben je in de maritieme wereld terechtgekomen?

Timon Konings: “Ik ben opgegroeid aan zee in Blankenberge, waar ik altijd strandredder geweest ben en gesurft en gezeild heb. Er was altijd een connectie met het water en een oprecht kinderlijke verwondering voor het maritieme. Zeebrugge was ook onze achtertuin waar ik altijd de grote schepen binnen en buiten zag varen. Tijdens mijn rechtenstudie aan de UGent kwam ik er al snel achter dat heel veel typische juridische thema’s me minder aanspraken. ”

“Wel was ik meteen geboeid door alle maritieme en logistieke thema’s en ben ik in Antwerpen nog logistiek en maritiem management gaan studeren. Die studie heeft me echt de nodige inzichten gegeven in achterliggende marktstructuren en heel wat operationele en technische aspecten van de wereld van het transport. Afgelopen zomer heb ik nog een stage gedaan in Hamburg als in-house legal counsel voor privaat transport- en scheepvaartrecht bij ADM, een grote speler in de ‘agriculture commodity trading’.

Je bent dan eerder toevallig bij de Vlaamse overheid gaan solliciteren?

“Na zes jaar studeren was ik echt wel klaar om ergens aan de slag te gaan. Ik kreeg de vacature voor ‘Jurist havengebonden en maritieme aangelegenheden bij het departement Mobiliteit en Openbare Werken doorgestuurd via een vriend. De thematiek interesseerde me zeer erg en bovendien had ik er al de nodige kennis over opgedaan. Ik wilde me als jurist kunnen verdiepen in de nieuwe projecten van de overheid.”

Op welke dossiers ga je werken?

Momenteel werkt ons departement aan twee grote ’complexe’ infrastructuurprojecten: ‘Extra Containercapaciteit Antwerpen’ en de nieuwe zeesluis in Zeebrugge, een project in mijn eigen achtertuin. Daar komen heel wat juridische vragen bij kijken en daarom volgt onze juridische dienst deze projecten permanent mee op. Het team waarvan ik deel uitmaak, geeft voorts heel wat adviezen met betrekking tot bevoegdheden, en over allerlei aspecten die met havens, binnenvaart en andere watergerelateerde zaken te maken hebben.”

“Zo volg ik bijvoorbeeld mee de autonome binnenvaart op, een hot topic, want Vlaanderen speelt daar echt een pioniersrol in. We zijn daar zelfs zo vooruitstrevend in dat we voorlopen op de Europese regelgeving, wat een uitdaging is. Het is nu aan ons om daar de correcte juridische weg in te vinden die ons toelaat om toch de pioniersrol te blijven vervullen en tegelijkertijd autonome binnenvaart verder correct uit te rollen en daarbij rekening te houden met Europa. Omdat we koploper zijn, ontbreekt het momenteel nog aan een referentiekader wat het extra complex maakt.”

Woon je ondertussen in Brussel of pendel je elke dag van en naar de kust?

“Momenteel pendel ik nog, maar de Vlaamse overheid is erg flexibel op het vlak van thuiswerken. Toch wil ik op termijn wat meer landinwaarts trekken. Vanaf oktober 2024 verhuizen we bovendien naar een nieuw gebouw dat helemaal afgestemd is op de post-corona manier van werken. Zo zullen er 2.400 werkplekken zijn voor 4.750 collega’s.”

Hoe ziet een dag in het leven van een jurist bij de Vlaamse overheid eruit?

“We starten de dag ofwel thuis of op kantoor. De te behandelen dossiers zijn heel divers: advisering over allerlei zaken, opmaak van regelgeving en ook betwistingen – het opvolgen van lopende rechtszaken. Een goed jurist duikt dagelijks in zijn wetgeving, wat misschien saai klinkt, maar als het je passie is dan geniet je daar echt van. Je leert echt elke dag bij. Er is nog geen dag voorbij gegaan dat ik geen nieuwe inzichten gekregen heb. Het is een heel interessante en leerrijke job, elke dag opnieuw.”

Krijg je ook de kans om af en toe je bureau te verlaten? 

“Ja hoor. Zo plan ik binnenkort een bezoek aan het waterbouwkundig laboratorium in Antwerpen. Ook daar verlenen we juridische assistentie. We worden heel erg betrokken bij de agentschappen zoals het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust. Het is immers heel erg moeilijk om advies te geven over de dagelijkse praktijk wanneer je niet goed weet waar elke afdeling of elk agentschap mee bezig is. Vandaar dat bezoeken, uitstappen en meetings heel erg belangrijk zijn.”

Hoe zijn je eerste dagen verlopen?

“Ik ben heel erg goed opgevangen door mijn collega’s. Mijn leidinggevenden gaven algemene uitleg en mijn collega Emma, die in hetzelfde team zit, heeft me echt meegenomen in het hele proces van een concreet dossier. Je wordt hier zeker niet aan je lot overgelaten, maar je moet wel meteen aan de bak. Ik kreeg meteen dossiers die ik zelf moest analyseren en waarvoor ik een beslissing moest formuleren. Je krijgt hier echt meteen een grote verantwoordelijkheid.”