Peter Lagey gestart als sustainability manager bij Ziegler Belux

Interview, Mensen
Julie Desmet
Peter Lagey
Peter Lagey © Peter Lagey

Peter Lagey startte op 1 maart 2023 als sustainability manager bij de logistieke dienstverlener Ziegler Belux, na een carrière bij VIL en Multimodaal.Vlaanderen. “Ik wil het verschil maken tussen woorden en daden”, zegt hij.

Peter Lagey was in zijn vorige functie actief als manager van Multimodaal.Vlaanderen, het neutrale adviespunt van de Vlaamse speerpuntcluster voor logistiek VIL dat bedrijven informeert en begeleidt bij het zoeken naar efficiënte en duurzame transportoplossingen. Nadat hij begin december 2022 zijn collega’s bij VIL uitzwaaide, nam hij een pauze van drie maanden voor hij officieel aan de slag ging als sustainability manager bij Ziegler Belux.

Rustpauze

“Ik heb bewust een sabbatical genomen”, vertelt hij. “Ik heb bij VIL een enorm boeiende en leerrijke periode achter de rug. Het was ongetwijfeld een van de interessantste jobs die ik tot nu toe mocht uitoefenen, maar het kostte me de voorbije vijf jaar veel energie. Het was trekken, sleuren en duwen om de modal shift mee te helpen realiseren. Ik kan eerlijk zeggen dat ik moe was. Mijn interne batterij was aan opladen toe. Ik ben een tijdje ‘offline’ gegaan en heb vooral veel gewandeld. Daar heb ik enorm van genoten.”

Twee pilaren

Na een deugddoende rust schoot hij op 1 maart 2023 opnieuw uit de startblokken bij Ziegler Belux. Ziegler biedt internationale logistieke diensten aan en multimodaal transport via de weg, zee, lucht, rail en inlandwaterwegen binnen de Ziegler Group. De groep levert oplossingen op maat en positioneert zich als expert voor niche en specifieke industrieën. Sinds 2016 leidt Diane Govaerts (kleindochter van oprichter Arthur Ziegler en Manager van het Jaar 2022, red.) de onderneming. “Ze is een moderne vrouw die helemaal mee is met de laatste ontwikkelingen”, vertelt hij. “Ze heeft een duidelijke visie voor de toekomst en bouwt het bedrijf op twee pilaren: duurzaamheid en innovatie.”

Match

“Ik heb meer dan tien jaar lang voor VIL gewerkt en ben altijd actief met innovatie en duurzaamheid bezig geweest. Tijdens het eerste gesprek met Diane Govaerts voelde ik meteen een klik”, gaat hij verder. “We hebben beiden de ambitie om te investeren in duurzame en innovatieve initiatieven en hierin grote stappen te zetten. We weten waar we naartoe willen gaan en stippelen samen de weg uit.”

CO2-uitstoot

Als sustainability manager gaat Peter Lagey aan de slag met CO2-rapportage (naar aanleiding van de maatregelen die de Europese Unie neemt om de CO2-uitstoot te verminderen als deel van het ‘Fit for 55 in 2030’-pakket, red.). “We willen een voortrekkersrol spelen in het realiseren van deze doelstellingen en zijn volop bezig met het implementeren van een gedetailleerd CO2-rapportagesysteem op groepsniveau”, vertelt hij.

Proactief

De tweede pijler is de modal shift. “Op korte termijn bekijk ik welke wegtransporten in aanmerking komen voor transport via het water of het spoor. Vanuit mijn expertise wil ik dit zo strategisch, methodisch en actiegericht mogelijk aanpakken”, zegt hij. “Ik wil niet wachten tot het moment dat klanten zelf naar multimodale oplossingen vragen, maar wil hen juist proactief concrete opportuniteiten voorstellen en deze uitwerken in een duurzame businesscase.”

Kopman

“Bij VIL was ik niet zozeer operationeel betrokken”, duidt Lagey. “Ik zie mijn aanstelling bij Ziegler Belux als een kans om al mijn kennis en ervaring in de praktijk om te zetten. Ik wil het verschil maken tussen woorden en daden en Ziegler daadwerkelijk naar de kop brengen van het groene peloton.”

Technologieën

Ondanks de reeks duurzame initiatieven die de transportsector vandaag al onderneemt, blijft Peter realistisch. “Ik geloof dat de klimaatverandering een grote uitdaging is en het menselijke gedrag hiervan de oorzaak is. We moeten daarom dringend ons gedrag aanpassen.Laat daarover geen twijfel bestaan. Het probleem is dat we vandaag de technologische middelen nog niet hebben om de klimaatambities van de Europese Commissie voor 2030 te halen”, zegt hij. “De doelstellingen die voor de transportsector geformuleerd zijn, zijn extreem ambitieus. Er zijn belangrijke externe factoren die het verloop van het duurzaamheidsverhaal mee bepalen. Zo zijn sommige technologische evoluties nog niet rijp genoeg voor de markt en zullen ze in een stroomversnelling moeten komen, willen we de doelstellingen halen.”

“Je kan vandaag geen energieneutraal transportbedrijf worden”, kaart hij aan. “De nieuwste technologieën zijn ook duur. Zelfs al slaag je erin om een elektrische vrachtwagenvloot uit te bouwen, dan nog is er geen garantie dat er genoeg stroom voorhanden is om alle trucks op het juiste moment op te laden.”

Kleine successen

Bij Ziegler komt daar volgens Lagey nog een complexiteit bij. “Je moet het onderscheid maken tussen verschillende vormen van transport en logistiek”, zegt hij. “Een bedrijf dat sterk is in het transport van volle vrachten op lange afstand, zal sneller omschakelen naar barge of rail dan bijvoorbeeld een bedrijf zoals Ziegler, dat zich meer op deelvrachten en nichetransporten toespitst. We kunnen niet anders dan een heleboel kleine stapjes in de juiste richting nemen om op termijn een groot verschil te maken.”

Groene jongen

Lagey is zelf ook een groene jongen. “VIL heeft iets in mij wakker gemaakt waarvan ik niet wist dat het er was. Ik was vroeger helemaal niet bewust bezig met het milieu. Als ik in mijn auto stapte, duwde ik het gaspedaal zo diep mogelijk in om zo snel mogelijk op bestemming te raken”, zegt hij. “Kort na mijn aanstelling bij VIL viel er een collega door een zwaar sportongeval buiten strijd. Om die reden werd ik door VIL aangewezen om het project ‘Lean and Green’ mee te trekken. Ik merkte al snel dat dit project helemaal mijn ding was en heb dit vijf jaar gecoördineerd.”

“Ik vind het ontzettend fijn dat ik me op professioneel vlak kan ontfermen over zaken die mij privé ook aanbelangen”, gaat hij verder. “Ik wil mijn steentje bijdragen aan een beter milieu en klimaat.”

Daad bij het woord

Hij voegt de daad bij het woord. “We hebben onze tweede wagen vervangen door een voertuig dat rijdt op cng. Sinds drie jaar rij ik volledig elektrisch. Kortere afstanden leg ik zo veel mogelijk af met de e-bike”, vertelt hij. “Ik liet zonnepanelen op mijn dak installeren en plaatste een zonneboiler. We letten thuis sterk op ons waterverbruik en alle lampen zijn vervangen door led. We zijn ook goed in het sorteren van afval. Ik heb nog nauwelijks restafval. Ook gaan we niet met het vliegtuig op vakantie. Met de middelen die we hebben en de technologieën die beschikbaar zijn, proberen we thuis zo goed mogelijk bij te dragen aan een beter klimaat.”

Wereldwijd actief

Het hoofdkwartier van Ziegler is gevestigd in Vilvoorde. De logistieke dienstverlener is wereldwijd actief met kantoren in vijftien verschillende landen en op vier verschillende continenten. Recent voegde het bedrijf nog een kantoor toe in de Amerikaanse staat Texas. Ziegler beschikt ook over verschillende kantoren in China en Zuid-Afrika.

Filip Van Hulle nam begin 2023 de fakkel over van Peter Lagey als manager van Multimodaal.Vlaanderen.

Peter Lagey gestart als sustainability manager bij Ziegler Belux – Flows

Peter Lagey gestart als sustainability manager bij Ziegler Belux

Interview, Mensen
Julie Desmet
Peter Lagey
Peter Lagey © Peter Lagey

Peter Lagey startte op 1 maart 2023 als sustainability manager bij de logistieke dienstverlener Ziegler Belux, na een carrière bij VIL en Multimodaal.Vlaanderen. “Ik wil het verschil maken tussen woorden en daden”, zegt hij.

Peter Lagey was in zijn vorige functie actief als manager van Multimodaal.Vlaanderen, het neutrale adviespunt van de Vlaamse speerpuntcluster voor logistiek VIL dat bedrijven informeert en begeleidt bij het zoeken naar efficiënte en duurzame transportoplossingen. Nadat hij begin december 2022 zijn collega’s bij VIL uitzwaaide, nam hij een pauze van drie maanden voor hij officieel aan de slag ging als sustainability manager bij Ziegler Belux.

Rustpauze

“Ik heb bewust een sabbatical genomen”, vertelt hij. “Ik heb bij VIL een enorm boeiende en leerrijke periode achter de rug. Het was ongetwijfeld een van de interessantste jobs die ik tot nu toe mocht uitoefenen, maar het kostte me de voorbije vijf jaar veel energie. Het was trekken, sleuren en duwen om de modal shift mee te helpen realiseren. Ik kan eerlijk zeggen dat ik moe was. Mijn interne batterij was aan opladen toe. Ik ben een tijdje ‘offline’ gegaan en heb vooral veel gewandeld. Daar heb ik enorm van genoten.”

Twee pilaren

Na een deugddoende rust schoot hij op 1 maart 2023 opnieuw uit de startblokken bij Ziegler Belux. Ziegler biedt internationale logistieke diensten aan en multimodaal transport via de weg, zee, lucht, rail en inlandwaterwegen binnen de Ziegler Group. De groep levert oplossingen op maat en positioneert zich als expert voor niche en specifieke industrieën. Sinds 2016 leidt Diane Govaerts (kleindochter van oprichter Arthur Ziegler en Manager van het Jaar 2022, red.) de onderneming. “Ze is een moderne vrouw die helemaal mee is met de laatste ontwikkelingen”, vertelt hij. “Ze heeft een duidelijke visie voor de toekomst en bouwt het bedrijf op twee pilaren: duurzaamheid en innovatie.”

Match

“Ik heb meer dan tien jaar lang voor VIL gewerkt en ben altijd actief met innovatie en duurzaamheid bezig geweest. Tijdens het eerste gesprek met Diane Govaerts voelde ik meteen een klik”, gaat hij verder. “We hebben beiden de ambitie om te investeren in duurzame en innovatieve initiatieven en hierin grote stappen te zetten. We weten waar we naartoe willen gaan en stippelen samen de weg uit.”

CO2-uitstoot

Als sustainability manager gaat Peter Lagey aan de slag met CO2-rapportage (naar aanleiding van de maatregelen die de Europese Unie neemt om de CO2-uitstoot te verminderen als deel van het ‘Fit for 55 in 2030’-pakket, red.). “We willen een voortrekkersrol spelen in het realiseren van deze doelstellingen en zijn volop bezig met het implementeren van een gedetailleerd CO2-rapportagesysteem op groepsniveau”, vertelt hij.

Proactief

De tweede pijler is de modal shift. “Op korte termijn bekijk ik welke wegtransporten in aanmerking komen voor transport via het water of het spoor. Vanuit mijn expertise wil ik dit zo strategisch, methodisch en actiegericht mogelijk aanpakken”, zegt hij. “Ik wil niet wachten tot het moment dat klanten zelf naar multimodale oplossingen vragen, maar wil hen juist proactief concrete opportuniteiten voorstellen en deze uitwerken in een duurzame businesscase.”

Kopman

“Bij VIL was ik niet zozeer operationeel betrokken”, duidt Lagey. “Ik zie mijn aanstelling bij Ziegler Belux als een kans om al mijn kennis en ervaring in de praktijk om te zetten. Ik wil het verschil maken tussen woorden en daden en Ziegler daadwerkelijk naar de kop brengen van het groene peloton.”

Technologieën

Ondanks de reeks duurzame initiatieven die de transportsector vandaag al onderneemt, blijft Peter realistisch. “Ik geloof dat de klimaatverandering een grote uitdaging is en het menselijke gedrag hiervan de oorzaak is. We moeten daarom dringend ons gedrag aanpassen.Laat daarover geen twijfel bestaan. Het probleem is dat we vandaag de technologische middelen nog niet hebben om de klimaatambities van de Europese Commissie voor 2030 te halen”, zegt hij. “De doelstellingen die voor de transportsector geformuleerd zijn, zijn extreem ambitieus. Er zijn belangrijke externe factoren die het verloop van het duurzaamheidsverhaal mee bepalen. Zo zijn sommige technologische evoluties nog niet rijp genoeg voor de markt en zullen ze in een stroomversnelling moeten komen, willen we de doelstellingen halen.”

“Je kan vandaag geen energieneutraal transportbedrijf worden”, kaart hij aan. “De nieuwste technologieën zijn ook duur. Zelfs al slaag je erin om een elektrische vrachtwagenvloot uit te bouwen, dan nog is er geen garantie dat er genoeg stroom voorhanden is om alle trucks op het juiste moment op te laden.”

Kleine successen

Bij Ziegler komt daar volgens Lagey nog een complexiteit bij. “Je moet het onderscheid maken tussen verschillende vormen van transport en logistiek”, zegt hij. “Een bedrijf dat sterk is in het transport van volle vrachten op lange afstand, zal sneller omschakelen naar barge of rail dan bijvoorbeeld een bedrijf zoals Ziegler, dat zich meer op deelvrachten en nichetransporten toespitst. We kunnen niet anders dan een heleboel kleine stapjes in de juiste richting nemen om op termijn een groot verschil te maken.”

Groene jongen

Lagey is zelf ook een groene jongen. “VIL heeft iets in mij wakker gemaakt waarvan ik niet wist dat het er was. Ik was vroeger helemaal niet bewust bezig met het milieu. Als ik in mijn auto stapte, duwde ik het gaspedaal zo diep mogelijk in om zo snel mogelijk op bestemming te raken”, zegt hij. “Kort na mijn aanstelling bij VIL viel er een collega door een zwaar sportongeval buiten strijd. Om die reden werd ik door VIL aangewezen om het project ‘Lean and Green’ mee te trekken. Ik merkte al snel dat dit project helemaal mijn ding was en heb dit vijf jaar gecoördineerd.”

“Ik vind het ontzettend fijn dat ik me op professioneel vlak kan ontfermen over zaken die mij privé ook aanbelangen”, gaat hij verder. “Ik wil mijn steentje bijdragen aan een beter milieu en klimaat.”

Daad bij het woord

Hij voegt de daad bij het woord. “We hebben onze tweede wagen vervangen door een voertuig dat rijdt op cng. Sinds drie jaar rij ik volledig elektrisch. Kortere afstanden leg ik zo veel mogelijk af met de e-bike”, vertelt hij. “Ik liet zonnepanelen op mijn dak installeren en plaatste een zonneboiler. We letten thuis sterk op ons waterverbruik en alle lampen zijn vervangen door led. We zijn ook goed in het sorteren van afval. Ik heb nog nauwelijks restafval. Ook gaan we niet met het vliegtuig op vakantie. Met de middelen die we hebben en de technologieën die beschikbaar zijn, proberen we thuis zo goed mogelijk bij te dragen aan een beter klimaat.”

Wereldwijd actief

Het hoofdkwartier van Ziegler is gevestigd in Vilvoorde. De logistieke dienstverlener is wereldwijd actief met kantoren in vijftien verschillende landen en op vier verschillende continenten. Recent voegde het bedrijf nog een kantoor toe in de Amerikaanse staat Texas. Ziegler beschikt ook over verschillende kantoren in China en Zuid-Afrika.

Filip Van Hulle nam begin 2023 de fakkel over van Peter Lagey als manager van Multimodaal.Vlaanderen.