F. Van Hulle van VIL-projectleider naar manager Multimodaal.Vlaanderen

Nieuws, Mensen
Yannick De Spiegeleir
20230216 Filip Van Hulle - 20180724 - _Multimodaal
Filip Van Hulle © VIL

Filip Van Hulle heeft de fakkel overgenomen van Peter Lagey als manager van Multimodaal.Vlaanderen. “Multimodaliteit zal alsmaar aan belang winnen. Niet alleen door de toenemende aandacht voor CO2-reductie, maar ook door de steeds langere files.”

Logistiek loopt als een rode draad door de carrière van Filip Van Hulle. Hij droeg logistieke verantwoordelijkheden in de bouwsector (Tradecc), voedings- en veevoedersector (Arvesta, het vroegere AVEVE) en modesector (Komono). De voorbije 4,5 jaar maakte hij de dienst uit bij het Vlaams innovatieplatform voor de logistieke sector (VIL), om eind 2022 in dienst te treden als manager van Multimodaal.Vlaanderen.

We zijn niet tegen het wegvervoer. Dat is cruciaal voor de first en de last mile. Er is wel nood aan een herverdeling van de modal split

Wegvervoer

“Toen ik de kans kreeg om hier manager te worden, moest ik niet lang nadenken. Ik ken het huis en het huis kent mij (VIL huist in hetzelfde gebouw als Multimodaal.Vlaanderen, red.)”, steekt Van Hulle van wal. “Met onze organisatie willen we van multimodaal het nieuwe normaal maken en zoveel mogelijk kilometers van de weg halen. Al wil ik wel beklemtonen dat wij niet tegen het wegvervoer zijn. Dat is en blijft cruciaal voor de first en de last mile. Toch is er absoluut nood aan een herverdeling van de modal split. We staan met zijn allen stil in het verkeer, mede door de toename van het vrachtverkeer.”

Toenemende druk

Multimodaliteit is al jaren een buzzwoord in de logistieke sector. Toch is het niet evident om effectief de omslag te maken. “De druk van bovenaf neemt nu wel toe met de aandacht voor decarbonisering, de verplichte duurzaamheidsrapportering en bijkomende CO2-regelgeving”, schetst Van Hulle. “Bovendien hadden we vorig jaar nog nooit zo’n groot aantal geslaagde businesscases. In 2022 zijn we er zo in geslaagd 1,5 miljoen ‘vrachtwagenkilometers’ van de weg te halen De tarieven voor het wegtransport lagen dan ook uitzonderlijk hoog, waardoor het multimodaal alternatief aantrekkelijker werd.”

Er staan ons nog pittige jaren te wachten door de geplande werken aan de Antwerpse ring

Tegen 2030 mikt Multimodaal.Vlaanderen op een modal split van 65% wegvervoer, 20% binnenvaart en 15% spoorvervoer in Vlaanderen, maar om dat doel te halen moet er nog heel wat gebeuren met een huidige verdeling van 74% wegvervoer, 16% binnenvaart en 10% spoor. “Door de toenemende congestie op de wegen zal de interesse in multimodaliteit groeien. Er staan ons nog pittige jaren te wachten als je weet welke gigantische werken er nog gepland zijn aan de Antwerpse ring. Getuige de grote hinder die de recente vervanging van een brugvoeg in Merksem met zich meebracht. Een teken aan de wand in die zin is dat bepaalde ocean carriers een bargedienst opzetten tussen de linker- en rechteroever om een afstand van amper 16 kilometer te overbruggen.”

Apostelwerk

Om meer bedrijven aan te zetten tot een modal shift, gaat Multimodaal.Vlaanderen rond de tafel zitten. “Ik vergelijk het wel eens met apostelwerk. Onze experts proberen bedrijven met hun kennis te overtuigen van het belang van de modal shift. Al lukt het zeker niet in elke case. De slaagkans verhoogt als bedrijfssites gelegen zijn op een afstand van maximaal 25 kilometer van een multimodaal knooppunt of waterweg. Maar we trachten zo laagdrempelig mogelijk te werken volgens een ‘no cure, no pay’-verhaal. Bedrijven die interesse hebben, mogen ons steeds contacteren.”

F. Van Hulle van VIL-projectleider naar manager Multimodaal.Vlaanderen – Flows

F. Van Hulle van VIL-projectleider naar manager Multimodaal.Vlaanderen

Nieuws, Mensen
Yannick De Spiegeleir
20230216 Filip Van Hulle - 20180724 - _Multimodaal
Filip Van Hulle © VIL

Filip Van Hulle heeft de fakkel overgenomen van Peter Lagey als manager van Multimodaal.Vlaanderen. “Multimodaliteit zal alsmaar aan belang winnen. Niet alleen door de toenemende aandacht voor CO2-reductie, maar ook door de steeds langere files.”

Logistiek loopt als een rode draad door de carrière van Filip Van Hulle. Hij droeg logistieke verantwoordelijkheden in de bouwsector (Tradecc), voedings- en veevoedersector (Arvesta, het vroegere AVEVE) en modesector (Komono). De voorbije 4,5 jaar maakte hij de dienst uit bij het Vlaams innovatieplatform voor de logistieke sector (VIL), om eind 2022 in dienst te treden als manager van Multimodaal.Vlaanderen.

We zijn niet tegen het wegvervoer. Dat is cruciaal voor de first en de last mile. Er is wel nood aan een herverdeling van de modal split

Wegvervoer

“Toen ik de kans kreeg om hier manager te worden, moest ik niet lang nadenken. Ik ken het huis en het huis kent mij (VIL huist in hetzelfde gebouw als Multimodaal.Vlaanderen, red.)”, steekt Van Hulle van wal. “Met onze organisatie willen we van multimodaal het nieuwe normaal maken en zoveel mogelijk kilometers van de weg halen. Al wil ik wel beklemtonen dat wij niet tegen het wegvervoer zijn. Dat is en blijft cruciaal voor de first en de last mile. Toch is er absoluut nood aan een herverdeling van de modal split. We staan met zijn allen stil in het verkeer, mede door de toename van het vrachtverkeer.”

Toenemende druk

Multimodaliteit is al jaren een buzzwoord in de logistieke sector. Toch is het niet evident om effectief de omslag te maken. “De druk van bovenaf neemt nu wel toe met de aandacht voor decarbonisering, de verplichte duurzaamheidsrapportering en bijkomende CO2-regelgeving”, schetst Van Hulle. “Bovendien hadden we vorig jaar nog nooit zo’n groot aantal geslaagde businesscases. In 2022 zijn we er zo in geslaagd 1,5 miljoen ‘vrachtwagenkilometers’ van de weg te halen De tarieven voor het wegtransport lagen dan ook uitzonderlijk hoog, waardoor het multimodaal alternatief aantrekkelijker werd.”

Er staan ons nog pittige jaren te wachten door de geplande werken aan de Antwerpse ring

Tegen 2030 mikt Multimodaal.Vlaanderen op een modal split van 65% wegvervoer, 20% binnenvaart en 15% spoorvervoer in Vlaanderen, maar om dat doel te halen moet er nog heel wat gebeuren met een huidige verdeling van 74% wegvervoer, 16% binnenvaart en 10% spoor. “Door de toenemende congestie op de wegen zal de interesse in multimodaliteit groeien. Er staan ons nog pittige jaren te wachten als je weet welke gigantische werken er nog gepland zijn aan de Antwerpse ring. Getuige de grote hinder die de recente vervanging van een brugvoeg in Merksem met zich meebracht. Een teken aan de wand in die zin is dat bepaalde ocean carriers een bargedienst opzetten tussen de linker- en rechteroever om een afstand van amper 16 kilometer te overbruggen.”

Apostelwerk

Om meer bedrijven aan te zetten tot een modal shift, gaat Multimodaal.Vlaanderen rond de tafel zitten. “Ik vergelijk het wel eens met apostelwerk. Onze experts proberen bedrijven met hun kennis te overtuigen van het belang van de modal shift. Al lukt het zeker niet in elke case. De slaagkans verhoogt als bedrijfssites gelegen zijn op een afstand van maximaal 25 kilometer van een multimodaal knooppunt of waterweg. Maar we trachten zo laagdrempelig mogelijk te werken volgens een ‘no cure, no pay’-verhaal. Bedrijven die interesse hebben, mogen ons steeds contacteren.”