Steven Verret: “Persoonlijk contact blijft kernwaarde van MSC”

Interview, Mensen
Bart Meyvis
20230210 - Steven Verret - regional operations manager MSC
Steven Verret – regional operations manager MSC © MSC

Steven Verret, kersvers regional operations manager, waakt sinds begin 2023 niet alleen over het nautisch operationele bij MSC, maar volgt ook de contractuele afspraken met de terminals op. Verret treedt zo in de voetsporen van Glenn Godecharle.

Al meer dan twee decennia aan het werk in de haven. Hoe is het voor u begonnen?

Steven Verret (SV): “Eigenlijk ben ik enkele vrienden gevolgd die expeditie, distributie en transport gingen studeren aan de Karel De Grote Hogeschool in Antwerpen. Vandaag heet dat ‘logistiek management’. Na die studie was het eerder logisch dat je aan een job begon in de Antwerpse haven. Door een kennis van mijn moeder kwam ik bij Grimaldi terecht. Daarna bij CGA, een klein waterklerkenkantoor. Op 1 oktober 2003 ben ik overgestapt naar de wereld van de containers bij MSC om er nooit meer weg te gaan.”

“Als waterklerk heb ik lang volledige shiften meegedraaid en ging ik regelmatig aan boord van de schepen. Zo werd ik eerst rechterhand van het hoofd van de waterklerken, Glenn Godecharle. In 2016 werd ik manager captainsroom of ‘hoofd waterklerk’, zoals ze in de Antwerpse haven zeggen. Door het spijtige overlijden van Glenn in december 2022 werd ik begin dit jaar gevraagd of ik regional operations manager wilde worden. Die functie is iets ruimer. Ik waak niet alleen overkoepelend mee over het nautisch operationele, maar de grootste uitdaging voor mij zit nu in het voorbereiden, opmaken en opvolgen van de contractuele afspraken met de terminals waar we mee samenwerken. Dat laatste vind ik erg boeiend om me verder in te verdiepen.”

Er komt dan best wel wat emotie kijken bij de start van uw nieuwe job?

SV: “Toch wel. Ik ben begonnen bij Glenn in 2003, we hebben altijd een erg goede band gehad en het is dan ook bijzonder dat je uiteindelijk in zijn voetsporen mag treden.”

Wat zijn uw verwachtingen?

SV: “Het is tot nu toe al een echte rollercoaster geweest. Ik heb de functie dan ook – gezien de bijzonder, onverwachte omstandigheden – overgenomen zonder inloopperiode en hierdoor komt er nu erg veel op mij af. We werken erg nauw samen met de agentuur en het hoofdhuis en krijgen heel wat begeleiding en ondersteuning.”

Als we de hoeveelheid werk van nu, op de manier van toen zouden moeten verzetten, hadden we nu dubbel zoveel waterklerken nodig

Heeft u de havenwereld zien evolueren?

SV: “Vooral de snelheid van uitvoeren is enorm geëvolueerd. De administratieve afhandeling was vroeger veel logger. Toen ik begon als waterklerk moest ik een aanvraag voor een ligplaats op papier nog fysiek bij de havendienst gaan brengen. Nu regel je dat allemaal met een druk op de knop. Als we de hoeveelheid werk van nu, op de manier van toen zouden moeten verzetten dan hadden we nu dubbel zoveel waterklerken nodig. De hele maritieme sector is aan het digitaliseren waardoor alles alsmaar sneller gaat.”

“Gelukkig is het persoonlijke contact in de brede havengemeenschap nog steeds erg belangrijk. Dat past overigens helemaal bij het familiale karakter dat bij MSC erg aanwezig is. Ondanks alle versnellingen in de havenwereld is het familiale en het persoonlijke een van de kernwaarden van het bedrijf.”

Jullie werken niet alleen met containerschepen, maar hebben ook cruiseschepen. Is dat een andere manier van werken?

SV: “Op een containerschip zitten er een twintigtal bemanningsleden, maar op een cruiseschip heb je al gauw meer dan duizend bemanningsleden en enkele duizenden passagiers aan boord, wat het veel arbeidsintensiever maakt. Tijdens de herfst- en winterperiode hebben we een wekelijkse aanloop van de ‘MSC Virtuosa’ in Zeebrugge. Dat schip maakt tijdens die seizoenen permanent een reis over de Noordzee.”

“Onze waterklerken komen graag aan boord van de cruiseschepen. Het is hard werken, maar je hebt toch altijd even een vakantiestemming. MSC Cruises beschikt over een heel moderne vloot cruiseschepen. Binnenkort starten we met schepen die op lng varen. Het concept dat we in Zeebrugge aanbieden, is uniek. We varen van Zeebrugge naar Rotterdam, Le Havre, Southampton, Hamburg en terug naar Zeebrugge en op elke bestemming kan je in- en ontschepen. Een idee dat bij MSC ontstond in het Middellandse Zeegebied. Een vakantie op zo’n modern cruiseschip kan ik enorm aanbevelen.”

Steven Verret: “Persoonlijk contact blijft kernwaarde van MSC” – Flows

Steven Verret: “Persoonlijk contact blijft kernwaarde van MSC”

Interview, Mensen
Bart Meyvis
20230210 - Steven Verret - regional operations manager MSC
Steven Verret – regional operations manager MSC © MSC

Steven Verret, kersvers regional operations manager, waakt sinds begin 2023 niet alleen over het nautisch operationele bij MSC, maar volgt ook de contractuele afspraken met de terminals op. Verret treedt zo in de voetsporen van Glenn Godecharle.

Al meer dan twee decennia aan het werk in de haven. Hoe is het voor u begonnen?

Steven Verret (SV): “Eigenlijk ben ik enkele vrienden gevolgd die expeditie, distributie en transport gingen studeren aan de Karel De Grote Hogeschool in Antwerpen. Vandaag heet dat ‘logistiek management’. Na die studie was het eerder logisch dat je aan een job begon in de Antwerpse haven. Door een kennis van mijn moeder kwam ik bij Grimaldi terecht. Daarna bij CGA, een klein waterklerkenkantoor. Op 1 oktober 2003 ben ik overgestapt naar de wereld van de containers bij MSC om er nooit meer weg te gaan.”

“Als waterklerk heb ik lang volledige shiften meegedraaid en ging ik regelmatig aan boord van de schepen. Zo werd ik eerst rechterhand van het hoofd van de waterklerken, Glenn Godecharle. In 2016 werd ik manager captainsroom of ‘hoofd waterklerk’, zoals ze in de Antwerpse haven zeggen. Door het spijtige overlijden van Glenn in december 2022 werd ik begin dit jaar gevraagd of ik regional operations manager wilde worden. Die functie is iets ruimer. Ik waak niet alleen overkoepelend mee over het nautisch operationele, maar de grootste uitdaging voor mij zit nu in het voorbereiden, opmaken en opvolgen van de contractuele afspraken met de terminals waar we mee samenwerken. Dat laatste vind ik erg boeiend om me verder in te verdiepen.”

Er komt dan best wel wat emotie kijken bij de start van uw nieuwe job?

SV: “Toch wel. Ik ben begonnen bij Glenn in 2003, we hebben altijd een erg goede band gehad en het is dan ook bijzonder dat je uiteindelijk in zijn voetsporen mag treden.”

Wat zijn uw verwachtingen?

SV: “Het is tot nu toe al een echte rollercoaster geweest. Ik heb de functie dan ook – gezien de bijzonder, onverwachte omstandigheden – overgenomen zonder inloopperiode en hierdoor komt er nu erg veel op mij af. We werken erg nauw samen met de agentuur en het hoofdhuis en krijgen heel wat begeleiding en ondersteuning.”

Als we de hoeveelheid werk van nu, op de manier van toen zouden moeten verzetten, hadden we nu dubbel zoveel waterklerken nodig

Heeft u de havenwereld zien evolueren?

SV: “Vooral de snelheid van uitvoeren is enorm geëvolueerd. De administratieve afhandeling was vroeger veel logger. Toen ik begon als waterklerk moest ik een aanvraag voor een ligplaats op papier nog fysiek bij de havendienst gaan brengen. Nu regel je dat allemaal met een druk op de knop. Als we de hoeveelheid werk van nu, op de manier van toen zouden moeten verzetten dan hadden we nu dubbel zoveel waterklerken nodig. De hele maritieme sector is aan het digitaliseren waardoor alles alsmaar sneller gaat.”

“Gelukkig is het persoonlijke contact in de brede havengemeenschap nog steeds erg belangrijk. Dat past overigens helemaal bij het familiale karakter dat bij MSC erg aanwezig is. Ondanks alle versnellingen in de havenwereld is het familiale en het persoonlijke een van de kernwaarden van het bedrijf.”

Jullie werken niet alleen met containerschepen, maar hebben ook cruiseschepen. Is dat een andere manier van werken?

SV: “Op een containerschip zitten er een twintigtal bemanningsleden, maar op een cruiseschip heb je al gauw meer dan duizend bemanningsleden en enkele duizenden passagiers aan boord, wat het veel arbeidsintensiever maakt. Tijdens de herfst- en winterperiode hebben we een wekelijkse aanloop van de ‘MSC Virtuosa’ in Zeebrugge. Dat schip maakt tijdens die seizoenen permanent een reis over de Noordzee.”

“Onze waterklerken komen graag aan boord van de cruiseschepen. Het is hard werken, maar je hebt toch altijd even een vakantiestemming. MSC Cruises beschikt over een heel moderne vloot cruiseschepen. Binnenkort starten we met schepen die op lng varen. Het concept dat we in Zeebrugge aanbieden, is uniek. We varen van Zeebrugge naar Rotterdam, Le Havre, Southampton, Hamburg en terug naar Zeebrugge en op elke bestemming kan je in- en ontschepen. Een idee dat bij MSC ontstond in het Middellandse Zeegebied. Een vakantie op zo’n modern cruiseschip kan ik enorm aanbevelen.”