(Nieuwjaarsreeks) Inge Heirbaut (Karel de Grote Hogeschool)

Interview, Mensen
Te gast
Inge Heirbaut, KdG
Inge Heirbaut © Inge Heirbaut

Rond de jaarwissel brengt Flows traditiegetrouw een reeks ‘nieuwjaarsbrieven’. De auteurs overschouwen het voorbije en komende jaar door te antwoorden op vijf vragen. Als programmamanager International Business Management met onder meer focus op Global Supply Chain Management deelt Inge Heirbaut (Karel de Grote Hogeschool) vandaag haar visie met ons.

1. Wat was voor u dé gebeurtenis van 2022 (en waarom)?

Op 8 september 2022 is koningin Elizabeth gestorven op 96-jarige leeftijd op Balmoral Castle in Schotland. Dat is voor mij zonder twijfel de gebeurtenis van het jaar: haar dood betekent het einde van een tijdperk. Waarom raakt haar overlijden me? Ze gedroeg zich onberispelijk en soms zelfs ietwat onzichtbaar. Zij werd grootgebracht in een tijd van de ‘stiff upper lip’ en een protocol dat voorschrijft dat men nooit, maar dan ook nooit uit zijn rol valt. Daar heb ik ontzettend veel bewondering voor. De begrafenis was beklijvend. De Long Walk, van Westminster Abbey naar Windsor Castle, maakte een diepe indruk op me. Er liggen zoveel monarchen begraven in de St George’s Chapel, de geschiedenis van de UK was bijna tastbaar. Ik voelde een enorme dankbaarheid voor Queen Elisabeth. Met de woorden van Paddington Bear: “Thank you Ma’am, for everything.”

2. Welk bedrijf heeft in 2022 het meeste indruk op u gemaakt (en waarom)?

Amazon was een van de eerste bedrijven die goederen via het internet verkocht. Het bedrijf groeide zeer snel en overtrof de eigen marktverwachtingen. Amazon heeft een duidelijke missie: “We aim to be Earth’s most customer centric company. Our mission is to continually raise the bar of the customer experience by using the internet and technology to help consumers find, discover and buy anything, and empower businesses and content creators to maximise their success.”

Amazon is grotendeels geslaagd in die missie en de wijze waarop is voor mij de reden om dit bedrijf te noemen. De logistieke organisatie wordt steeds efficiënter gemaakt: van distributiecentra in de buurt van grote steden tot het gebruik van robotsystemen. Door te experimenteren worden ideeën omgezet in producten, diensten en nieuwe businessmodellen. Amazon toont aan dat experimenteren cruciaal is om te innoveren. Het bedrijf doet dat op een indrukwekkende manier.

3. Wat is voor u de meest vervelende trend van het voorbije jaar/de voorbije jaren (en waarom)?

Er gebeuren vervelende dingen in de wereld, en een inflatie die overal op hol gaat is daar zeker een van want niemand blijft gespaard. Bedrijven worden niet alleen met een stijging van energie- en grondstoffenprijzen geconfronteerd, maar ook met een stijging van de loonkosten. Daardoor rekenen bedrijven nog meer kosten door in hun verkoopprijzen, waardoor het probleem nog groter wordt.

Ook de Karel de Grote Hogeschool wordt met stijgende energiekosten geconfronteerd voor de verwarming van alle campussen. Bijgevolg worden er structurele en eenmalige besparingen doorgevoerd, uiteraard met minimale impact op de onderwijsactiviteiten en studenten.

4. Wie is voor u de man of vrouw van het jaar 2022 (en waarom)?

Een moeilijke keuze. Ik zou zoals vorig jaar opnieuw Elon Musk naar voren kunnen schuiven, al is zijn figuur dit jaar misschien wel wat meer omstreden. Niettemin kan ik zijn beslissing om van Twitter een bastion voor de vrijheid van meningsuiting te willen maken, wel smaken.

Zelensky kan ik echter ook niet negeren. Van fictieve tot echte president van Oekraïne, en nu een krachtige leider. Samen met een team ontpopte hij zich tot een sterke communicatiestrateeg. Uit zijn communicatiestrategie kunnen we allemaal lessen trekken. Ten eerste, weet voor wie je spreekt. Verder, focus in je bericht op iets specifieks en maak de boodschap persoonlijk. Zijn gebruik van oneliners en krachtige zinnen is memorabel, zoals “The fight is here, I need ammunition, not a ride”, of ook “History is unfair. We are not the ones who have started this war. But we are the ones who have to finish it.” Of hij de man zal zijn die zijn land krachtdadig na de oorlog tot heropstanding zal leiden valt nog te bekijken, maar op dit moment zet hij met zijn manier van communiceren en handelen een standaard voor modern leiderschap.

5. Op welk goed voornemen mogen we u afrekenen eind 2023?

Op professioneel vlak wil ik de 2 nieuwe specialisaties binnen de Engelstalige bachelor International Business Management verder op de kaart zetten. In Global Supply Chain Management focussen we op transport management, port logistics, data analytIcs en supply chain optimization via een company project. In International Entrepreneurship bouwen we een uniek programma: studenten doen stage in een start-up of scale-up en ontwikkelen een eigen dienst of service binnen hun afstudeerproject. In het kader van deze nieuwe afstudeerrichtingen zijn we dan ook op zoek naar internationale stageplaatsen in de supplychain en bij start-ups en scale-ups. Contacteer me als je op dat vlak de opleiding kan ondersteunen.

Een goed voornemen op privévlak is wekelijks naar de yogales gaan. Een beetje meer aandacht voor body en mind is een absolute noodzaak.

Nieuwe kansen, kleine en grote dromen, laat het nieuwe jaar maar komen! Voor jullie allemaal de allerbeste wensen.

Hier bundelen we alle bijdragen voor de Nieuwjaarsreeks.

U krijgt ook de nieuwjaarswensen van onze partner BDO.