(Nieuwjaarsreeks) Bernard Moyson (voorzitter Alfaport Voka)

Interview, Mensen
Te gast
Bernard Moyson
Bernard Moyson © Van Moer

Rond de jaarwissel brengt Flows traditiegetrouw een reeks ‘nieuwjaarsbrieven’. De auteurs overschouwen het voorbije en komende jaar door te antwoorden op vijf vragen. Bernard Moyson bijt de spits af.

1. Wat was voor u dé gebeurtenis van het jaar (en waarom)?

De sint is weer vertrokken, de kerstman aangekomen, de logica der dingen. Als zij alles gedaan hebben en willen doen wat wij van hen verwachten, kunnen ze maar beter een waanzinnig sterk en efficiënt logistiek apparaat achter zich hebben staan. En laat dat nu toevallig ook een van onze specialiteiten zijn. Om dat te kunnen blijven realiseren moeten we continu mee evolueren en een voorloper zijn, met heel wat ontwikkelingen tot gevolg.

De belangrijkste ontwikkeling in 2022 voor mij is dan ook met stip de fusiehaven. Dat zet ons niet alleen nog sterker op de wereldkaart maar biedt flink wat troeven op het niveau van optimaliseren van de bestaande (te krappe) capaciteit, meer troeven om de broodnodige infrastructuurwerken eindelijk te kunnen starten en degelijk gefinancierd te krijgen en ons een competitief voordeel te geven in de energietransitie.

2. Welk bedrijf heeft in 2022 het meeste indruk op u gemaakt (en waarom)?

Enkel de fusie brengt ons niet naar het niveau waar we vandaag staan. Het is niet één bedrijf dat er dit jaar met kop en schouders bovenuit stak, maar élk bedrijf. Elke ondernemer heeft zich ook dit jaar – met alweer nieuwe uitdagingen – van zijn meest veerkrachtige kant laten zien. Inflatie, recessie, lockdowns, oorlogsconflicten en handelsoorlogen: niet direct een mix om vrolijk van te worden maar des te meer om op in te spelen en professioneel mee om te gaan. Veel respect aan eenieder!

3. Wat is voor u de meest vervelende trend van het voorbije jaar/de voorbije jaren (en waarom)?

Helaas zien ook anderen brood in deze crisissen om hun malafide praktijken nog wat lucratiever maar ook maatschappelijk nog veel gevaarlijker te maken. Zonder meer is dan ook de escalatie rond de drugsproblematiek vandaag voor mij de grootste bron van ergernis. En ja, havens zijn zeker een van de belangrijkste points of entry en de strijd moet gestreden worden, maar het is zonder meer bij uitstek een maatschappelijk probleem waar ook iets aan moet gedaan worden. Een globale aanpak dringt zich dan ook op.

4. Wie is voor u de man of vrouw van het jaar 2022 (en waarom)?

Het zou fijn zijn om de man of vrouw van het jaar hier te kunnen bewieroken maar dat zou té veel wierook vergen want er is er niet één man of vrouw maar er zijn er heel veel.

Vandaar dat ik toch ook graag stilsta bij belangrijke personen die onze haven mee gemaakt hebben tot wat ze vandaag is en dan is het duidelijk dat ik hier graag de Flows Lifetime Achievement Award nog een keer in de bloemetjes wil zetten. Dikke merci en proficiat aan Anthony Durot, een gentleman in de ware zin van het woord. Bezorgd om onze haven maar steeds bereid om constructief naar oplossingen te zoeken.

5. Op welk goed voornemen mogen we u afrekenen eind 2023?

Vooruitkijkend naar 2023 met naar alle waarschijnlijkheid weer heel wat pittige uitdagingen in petto, wil ik als goed voornemen mij nogmaals persoonlijk engageren om het digitaal pact tussen Alfaport Voka, NxtPort en Port of Antwerp-Bruges eindelijk de snelheid mee te geven en de resultaten te laten boeken waar het recht op en noodzaak aan heeft. De keuze vanuit de community om samen het PN/TS-project als dé prioriteit te beschouwen en samen vast te pakken, stemt me in dat perspectief hoopvol. De weg is moeilijk – dat weten we – maar de energie die momenteel bruist rond dit project, toont aan dat wij samen nog steeds dingen kunnen doen en de beste willen zijn. Wij hebben daar zelfs geen Louis van Gaal voor nodig om ons daarvan te overtuigen.

Ondanks de wolkenvelden die met de regelmaat van de klok boven onze logistiek maritieme hoofden komen hangen, wens ik jullie allemaal een clichématige maar daarom niet minder welgemeende goede gezondheid, veel lichtpunten en opportuniteiten in de duisternis en – ik kan het niet laten – een bijzonder humorvol 2023.

Hier bundelen we alle bijdragen voor de Nieuwjaarsreeks.

U krijgt ook de nieuwjaarswensen van onze partner Combinant.     

(Nieuwjaarsreeks) Bernard Moyson (voorzitter Alfaport Voka) – Flows

(Nieuwjaarsreeks) Bernard Moyson (voorzitter Alfaport Voka)

Interview, Mensen
Te gast
Bernard Moyson
Bernard Moyson © Van Moer

Rond de jaarwissel brengt Flows traditiegetrouw een reeks ‘nieuwjaarsbrieven’. De auteurs overschouwen het voorbije en komende jaar door te antwoorden op vijf vragen. Bernard Moyson bijt de spits af.

1. Wat was voor u dé gebeurtenis van het jaar (en waarom)?

De sint is weer vertrokken, de kerstman aangekomen, de logica der dingen. Als zij alles gedaan hebben en willen doen wat wij van hen verwachten, kunnen ze maar beter een waanzinnig sterk en efficiënt logistiek apparaat achter zich hebben staan. En laat dat nu toevallig ook een van onze specialiteiten zijn. Om dat te kunnen blijven realiseren moeten we continu mee evolueren en een voorloper zijn, met heel wat ontwikkelingen tot gevolg.

De belangrijkste ontwikkeling in 2022 voor mij is dan ook met stip de fusiehaven. Dat zet ons niet alleen nog sterker op de wereldkaart maar biedt flink wat troeven op het niveau van optimaliseren van de bestaande (te krappe) capaciteit, meer troeven om de broodnodige infrastructuurwerken eindelijk te kunnen starten en degelijk gefinancierd te krijgen en ons een competitief voordeel te geven in de energietransitie.

2. Welk bedrijf heeft in 2022 het meeste indruk op u gemaakt (en waarom)?

Enkel de fusie brengt ons niet naar het niveau waar we vandaag staan. Het is niet één bedrijf dat er dit jaar met kop en schouders bovenuit stak, maar élk bedrijf. Elke ondernemer heeft zich ook dit jaar – met alweer nieuwe uitdagingen – van zijn meest veerkrachtige kant laten zien. Inflatie, recessie, lockdowns, oorlogsconflicten en handelsoorlogen: niet direct een mix om vrolijk van te worden maar des te meer om op in te spelen en professioneel mee om te gaan. Veel respect aan eenieder!

3. Wat is voor u de meest vervelende trend van het voorbije jaar/de voorbije jaren (en waarom)?

Helaas zien ook anderen brood in deze crisissen om hun malafide praktijken nog wat lucratiever maar ook maatschappelijk nog veel gevaarlijker te maken. Zonder meer is dan ook de escalatie rond de drugsproblematiek vandaag voor mij de grootste bron van ergernis. En ja, havens zijn zeker een van de belangrijkste points of entry en de strijd moet gestreden worden, maar het is zonder meer bij uitstek een maatschappelijk probleem waar ook iets aan moet gedaan worden. Een globale aanpak dringt zich dan ook op.

4. Wie is voor u de man of vrouw van het jaar 2022 (en waarom)?

Het zou fijn zijn om de man of vrouw van het jaar hier te kunnen bewieroken maar dat zou té veel wierook vergen want er is er niet één man of vrouw maar er zijn er heel veel.

Vandaar dat ik toch ook graag stilsta bij belangrijke personen die onze haven mee gemaakt hebben tot wat ze vandaag is en dan is het duidelijk dat ik hier graag de Flows Lifetime Achievement Award nog een keer in de bloemetjes wil zetten. Dikke merci en proficiat aan Anthony Durot, een gentleman in de ware zin van het woord. Bezorgd om onze haven maar steeds bereid om constructief naar oplossingen te zoeken.

5. Op welk goed voornemen mogen we u afrekenen eind 2023?

Vooruitkijkend naar 2023 met naar alle waarschijnlijkheid weer heel wat pittige uitdagingen in petto, wil ik als goed voornemen mij nogmaals persoonlijk engageren om het digitaal pact tussen Alfaport Voka, NxtPort en Port of Antwerp-Bruges eindelijk de snelheid mee te geven en de resultaten te laten boeken waar het recht op en noodzaak aan heeft. De keuze vanuit de community om samen het PN/TS-project als dé prioriteit te beschouwen en samen vast te pakken, stemt me in dat perspectief hoopvol. De weg is moeilijk – dat weten we – maar de energie die momenteel bruist rond dit project, toont aan dat wij samen nog steeds dingen kunnen doen en de beste willen zijn. Wij hebben daar zelfs geen Louis van Gaal voor nodig om ons daarvan te overtuigen.

Ondanks de wolkenvelden die met de regelmaat van de klok boven onze logistiek maritieme hoofden komen hangen, wens ik jullie allemaal een clichématige maar daarom niet minder welgemeende goede gezondheid, veel lichtpunten en opportuniteiten in de duisternis en – ik kan het niet laten – een bijzonder humorvol 2023.

Hier bundelen we alle bijdragen voor de Nieuwjaarsreeks.

U krijgt ook de nieuwjaarswensen van onze partner Combinant.