The Beacon maakt brug tussen onderzoek en haven-/logistiekbedrijven

Nieuws, Mensen
Jonas Van Boxel
Michaël Geelhand de Merxem, algemeen directeur van The Beacon
Michaël Geelhand de Merxem, algemeen directeur van The Beacon © The Beacon

Met een nieuw meerjarig project rond ‘smart ports’ wil The Beacon technologische oplossingen vinden voor uitdagingen in de haven. Algemeen directeur Michaël Geelhand de Merxem ziet de innovatiehub als een brug om kennis tot bij bedrijven te krijgen.

Het VLAIO-project Smart Port 2025 van imec en de UAntwerpen is onderdeel van COOCK (Collectieve Onderzoek & Ontwikkeling en Collectieve Kennisdeling), een reeks initiatieven om kennis en innovatie te verspreiden. De resultaten van onderzoeksinstellingen worden nogal eens niet omgezet naar concrete toepassingen in de ondernemingswereld.

Het Smart Port 2025-project zal zich grotendeels afspelen in The Beacon, de innovatiehub waar zo’n negentig bedrijven aan technologische oplossingen voor stad, industrie en de haven werken. “Het leuke aan ons ecosysteem is dat er een grote diversiteit is aan sectoren”, zegt algemeen directeur Michaël Geelhand de Merxem. “Op die manier kunnen we bedrijven die in één bepaalde sector zitten, dikwijls de weg wijzen naar andere werelden.”

Ahlers, DP World, Portplus

De aftrap wordt gegeven met een inspiratiesessie, gevolgd door een co-creatiesessie. “Dat zijn geen lezingen, maar interactieve sessies. Op 18 juni laten we twee bedrijven aan het woord, Ahlers en DP World Antwerp, die uiteenzetten met welke uitdagingen ze te maken krijgen en hoe technologie kan helpen om oplossingen te bieden. Daarna volgt een discussie met de deelnemers. Op 25 juni gaan we nog een stapje verder, door challenges uit te werken in een sessie, om samen oplossingen te bedenken. Ahlers en Portplus hebben al challenges ingediend.”

Weg van theorie

De oplossingen moeten daarbij uitstijgen boven het theoretische. “We willlen de kennis van universiteiten en onderzoeksinstellingen niet alleen laten doorstromen naar logistieke bedrijven, maar doel is die ook te implementeren. Daarvoor doen we een beroep op technologiebedrijven. Met The Beacon willen we dus een brug vormen tussen drie partijen.”

Dat eerste contact leggen, loopt voorlopig nog niet snel, zegt Geelhand de Merxem. “Er zijn moment een vijftigtal inschrijvingen voor de sessie, maar bedrijven die echt in de haven zitten, vormen daarbij een minderheid. Het is voor minder grote bedrijven ook niet evident om in zulke zaken te investeren: niet overal zit een innovatiemanager of een team van IT-experten.”

Haven en logistiek niet achterop

Toch vindt de Beaconbaas niet dat de haven en de logistieke sector achterop hinken wanneer het aankomt op innovatie. “Ik kom zelf uit de diamantsector, daar gaat het nog veel trager. Ook de bouw heeft moeite met technologische innovatie. Maar het is waar dat in de havenwereld nog steeds heel veel mogelijk is. Technologie kan een katalysator zijn voor vooruitgang, maar ook een bindmiddel dat de sector dichter naar elkaar toe laat groeien, waardoor meer samenwerking mogelijk wordt.”

Het hele project loopt over een periode van drie jaar. Begin juli zal het programma van het komende anderhalf jaar bekendgemaakt worden. “We plannen alvast zes ‘dubbele sessies’. Bij de thema’s zitten onder meer de digitalisering van processen, de impact van het weer en meteorologie en de modal shift. We willen de haven- en logistieke gemeenschappen in heel Vlaanderen aanspreken.”

Jonas van Boxel