Vrachtvolumes Belgische luchthavens dalen eerste halfjaar

Nieuws, Luchtvracht
Melanie De Vrieze
Liege Airport
Luchthaven Luik © Liege Airport

De Belgische luchthavens – Brussels Airport, Liege Airport en Luchthaven Oostende – zagen in de eerste helft van 2023 hun vrachtvolumes dalen in vergelijking met het jaar voordien. De negatieve trend is in lijn met de rest van de wereld.

In de eerste helft van 2023 vervoerde Brussels Airport in totaal 356.174 ton. In vergelijking met de eerste jaarhelft van 2022 gaat het om een daling van 8,2%. Bij de totale gevlogen cargo kent alleen belly cargo, de goederen in de buik van passagiersvliegtuigen, een stijging (+2,6%), namelijk 62.495 ton ten opzichte van 60.924 ton in 2022.

De grootste daling is te zien bij de trucked cargo (-26,3%), van 79.699 ton in 2022 naar 58.760 ton. Bij de full freighters bedraagt de daling 8,1%: van 119.927 ton in 2022 naar 110.203 ton tijdens de eerste jaarhelft van 2023. Bij de integrators is er een daling van 2,2%, van 127.506 ton in 2022 naar 124.716 ton in 2023.

Algemene malaise

Volgens Nathalie Pierard, woordvoerster van Brussels Airport, is de daling van de vrachtvolumes ten opzichte van 2022 niet zo verwonderlijk. De vracht zit wereldwijd in een algemene malaise. “De integrators hebben een slecht eerste semester achter de rug, waarvan het eerste kwartaal echt slecht was. DHL vertoonde een daling van -17,8% (globaal cijfer), DSV -20% … dat geeft een tendens weer.”

Ten opzichte van de omliggende luchthavens heeft Brussels Airport relatief goed standgehouden, voegt Pierard er nog aan toe. “Onze daling ligt om en bij de 8%, inclusief trucked cargo. Voor andere luchthavens viel dit zelfs slechter uit.”

Verhuis Fedex

Voor Liege Airport bedragen de vrachtvolumes voor de eerste zes maanden van 2023 492.492 ton. Vergeleken met de 592.965 ton in de eerste zes maanden van 2022 is dat een daling van 17%.

”Deze daling omvat voor de eerste drie maanden de herstructurering van een deel van de FedEx-vloot naar Parijs”, merkt Christian Delcourt, woordvoerder van Liege Airport, op. De directie van FedEx gaf aan dat de luchthaven Parijs-Charles De Gaulle zijn belangrijkste hub in Europa wordt.

“Als we de maand juni 2023 isoleren, bedragen de volumes 78.733 ton, vergeleken met 86.447 ton in juni 2022, wat een daling van 9% is”, geeft Delcourt nog mee. “De negatieve trend geldt voor alle luchthavens. Frankfurt daalde met 10%, Amsterdam met 3%, Brussel met 8%, Leipzig met 12% en Keulen met 15%.”

Oostende

Ook Luchthaven Oostende kende een daling (-13,6%) van de totaal gevlogen vracht. Tijdens de eerste zes maanden van 2023 ging het om 19.720 ton. In 2022 bedroeg het volume in die periode nog 22.840 ton. “Dat komt onder meer omdat Qatar Airways tijdens de maanden april, mei en juni niet meer gevlogen heeft vanuit Oostende. Er is een herstructurering gaande binnen de luchtvaartmaatschappij”, zegt Ann Vanpraet, administration & facility manager van de luchthaven Oostende-Brugge. “De daling ligt wel in lijn met de globale trend.”

Vrachtvolumes Belgische luchthavens dalen eerste halfjaar – Flows

Vrachtvolumes Belgische luchthavens dalen eerste halfjaar

Nieuws, Luchtvracht
Melanie De Vrieze
Liege Airport
Luchthaven Luik © Liege Airport

De Belgische luchthavens – Brussels Airport, Liege Airport en Luchthaven Oostende – zagen in de eerste helft van 2023 hun vrachtvolumes dalen in vergelijking met het jaar voordien. De negatieve trend is in lijn met de rest van de wereld.

In de eerste helft van 2023 vervoerde Brussels Airport in totaal 356.174 ton. In vergelijking met de eerste jaarhelft van 2022 gaat het om een daling van 8,2%. Bij de totale gevlogen cargo kent alleen belly cargo, de goederen in de buik van passagiersvliegtuigen, een stijging (+2,6%), namelijk 62.495 ton ten opzichte van 60.924 ton in 2022.

De grootste daling is te zien bij de trucked cargo (-26,3%), van 79.699 ton in 2022 naar 58.760 ton. Bij de full freighters bedraagt de daling 8,1%: van 119.927 ton in 2022 naar 110.203 ton tijdens de eerste jaarhelft van 2023. Bij de integrators is er een daling van 2,2%, van 127.506 ton in 2022 naar 124.716 ton in 2023.

Algemene malaise

Volgens Nathalie Pierard, woordvoerster van Brussels Airport, is de daling van de vrachtvolumes ten opzichte van 2022 niet zo verwonderlijk. De vracht zit wereldwijd in een algemene malaise. “De integrators hebben een slecht eerste semester achter de rug, waarvan het eerste kwartaal echt slecht was. DHL vertoonde een daling van -17,8% (globaal cijfer), DSV -20% … dat geeft een tendens weer.”

Ten opzichte van de omliggende luchthavens heeft Brussels Airport relatief goed standgehouden, voegt Pierard er nog aan toe. “Onze daling ligt om en bij de 8%, inclusief trucked cargo. Voor andere luchthavens viel dit zelfs slechter uit.”

Verhuis Fedex

Voor Liege Airport bedragen de vrachtvolumes voor de eerste zes maanden van 2023 492.492 ton. Vergeleken met de 592.965 ton in de eerste zes maanden van 2022 is dat een daling van 17%.

”Deze daling omvat voor de eerste drie maanden de herstructurering van een deel van de FedEx-vloot naar Parijs”, merkt Christian Delcourt, woordvoerder van Liege Airport, op. De directie van FedEx gaf aan dat de luchthaven Parijs-Charles De Gaulle zijn belangrijkste hub in Europa wordt.

“Als we de maand juni 2023 isoleren, bedragen de volumes 78.733 ton, vergeleken met 86.447 ton in juni 2022, wat een daling van 9% is”, geeft Delcourt nog mee. “De negatieve trend geldt voor alle luchthavens. Frankfurt daalde met 10%, Amsterdam met 3%, Brussel met 8%, Leipzig met 12% en Keulen met 15%.”

Oostende

Ook Luchthaven Oostende kende een daling (-13,6%) van de totaal gevlogen vracht. Tijdens de eerste zes maanden van 2023 ging het om 19.720 ton. In 2022 bedroeg het volume in die periode nog 22.840 ton. “Dat komt onder meer omdat Qatar Airways tijdens de maanden april, mei en juni niet meer gevlogen heeft vanuit Oostende. Er is een herstructurering gaande binnen de luchtvaartmaatschappij”, zegt Ann Vanpraet, administration & facility manager van de luchthaven Oostende-Brugge. “De daling ligt wel in lijn met de globale trend.”