Newpharma (Colruyt) opent gerobotiseerd distributiecentrum nabij Luik

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren
Boby
Boby © Scallog

Het Franse roboticabedrijf Scallog is gestart met de uitrol van zijn goods-to-personsysteem in het nieuwe distributiecentrum van Newpharma in Luik. Het project wordt geleid door Smart Technics Ventures. De drie bedrijven hebben een band met Colruyt.

De Belgische onlineapotheek Newpharma (sinds juli volledig in handen van de Colruytgroep) bouwde dit jaar een nieuw logistiek centrum van 20.000 m² in de haven van Luik. Het vervangt magazijnen in Wandre (Luik) en Tongeren die door de explosieve groei van de onlineapotheek te klein en onaangepast waren. De e-commercespeler levert parafarmaceutische producten en voorschriftvrije geneesmiddelen in twaalf landen en boekte vorig jaar een omzet van zo’n 140 miljoen euro. Het nieuwe gebouw staat niet ver van de vorige installaties.

“Het beslaat in een eerste fase 20 000 m², maar een uitbreiding tot 50.000 m² is in 2022 voorzien”, zegt Pierre De Lit, COO van Newpharma. Hij kwam in juni over van bpost, waar hij operationeel directeur Mail & Parcels was. Hij verving toen Philippe Detry, die zes jaar lang de logistiek en de IT van de onlineapotheek leidde en succesvol deed evolueren om de forse groei aan te kunnen.

Boby-robots

Een deel van het distributiecentrum werd voorbehouden voor een gerobotiseerde goods-to-personinstallatie van Scallog. In zo’n zone brengen robots – de Boby’s – de rekken met producten naar de orderpicker, in plaats van de orderpicker die door de gangen loopt om de bestellingen samen te stellen. Ook het Franse roboticabedrijf heeft banden met de Colruytgroep: ze nam in 2019 een participatie van net geen 24% erin.

Smart Technics Ventures

Deze installatie wordt binnenkort in gebruik genomen. De uitrol wordt begeleid door Smart Technics Ventures, de start-up en innovatiepool van… de Colruytgroep. Volgens managing director Jeroen Theys wordt de gerobotiseerde oplossing van Scallog in de operationele flows van Newpharma geïntegreerd, van de levering door de leveranciers tot de verzending van de pakjes naar de klanten.

“We hebben meerdere opties overwogen om het stockbeheer te optimaliseren, de verschillende types bestellingen te behandelen, de producten te bundelen en te verpakken. Daaruit vloeide een gefaseerde implementatie voort om zowel flexibiliteit in te bouwen als de verdere groei te verzekeren”, zegt hij.

Philippe Van Dooren