Verkoop APMTR aan Hutchisons Ports (ECT) definitief afgerond

Nieuws, Logistiek
Adrie Boxmeer
De terminal van APMTR in Rotterdam
De terminal van APMTR in Rotterdam © Havenbedrijf Rotterdam

De verkoop van APMT Rotterdam aan Hutchisons Ports is na anderhalf jaar definitief afgerond, nu alle aandeelhouders hun goedkeuring hebben geven. Hutchisons is ook eigenaar van de ECT Delta Terminal die naast APMTR ligt.

A.P. Moller-Maersk en Hutchison bereikten eind 2019 al een principeakkoord, dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit vorig jaar goedkeurd. Dat de verkoop rond was, werd al in april aangekondigd. Vandaag is de feitelijke afronding. In een gezamenlijk persbericht spreken APMTR en Hutchison over een belangrijke stap. Rolf Nielsen (APMT): “De verkoop geeft APMTR de best mogelijke toekomst met een goede zekerheid voor banen voor haar medewerkers.” En Clemence Cheng van Hutchison Ports Europe: “We zijn verheugd om onze aanwezigheid in de Rotterdamse haven verder te versterken. De meeste containers in de haven verwerken we al via de Delta- en Euromax-terminals van ECT. De toevoeging van APMTR zal ons vermogen om een eersteklas en flexibele service aan onze klanten aan te bieden verder verbeteren.”

Baangarantie

De overname duurde zo lang onder meer omdat de ondernemingsraad van APMTR zijn huid zo duur mogelijk heeft verkocht. Door toedoen van de ondernemingsraad ontvangen de 550 werknemers van de terminal een fors ‘tekengeld’ bij de verkoop. Ook hebben de werknemers van APMTR  een baangarantie tot 1 juli 2025.

Modernisering

A.P. Moller-Maersk garandeert dat het de komende vijf jaar minstens 800.000 deap sea moves per jaar op de terminal zal afhandelen. Hutchison wil de terminal, de oudste van Rotterdam, de komende jaren volledig moderniseren. Sinds kort zijn er al onbemande straddle carriers in gebruik. Havenbedrijf Rotterdam gaat de zeekade van APMTR vernieuwen. De terminal beschikt over 1.600 meter diepwaterkade en 13 portaalkranen.

Adrie Boxmeer