Reynaers: van Oekraïne naar Dominicaanse Republiek via Antwerpen

Nieuws, Logistiek
Michiel Leen

Reynaers, fabrikant van aluminium ramen en deuren, heeft in het centrum van Kiev een visitekaartje om u tegen te zeggen: het Belgische bedrijf leverde immers aluminiumprofielen die gebruikt werden in de constructie van het gerenoveerde Olympisch Stadion waar het EK voetbal van 2012 plaatsvond. Reynaers heeft sinds 2009 een logistiek- en productiecentrum in Brovary, enkele tientallen kilometers buiten Kiev. Het warehouse beslaat 8.000 m2 magazijnruimte (foto 1) waarin de aluminiumprofielen hooggestapeld liggen in systemen van het Belgische bedrijf Stow. De productieafdeling beslaat 2.000 m2, met een totaal personeelsbestand van 35 white collar en 45 blue collar medewerkers. 

Logistieke uitdaging 

Logistiek is een uitdaging, zo blijkt. Reynaers gaat prat op korte lijnen met de klant: een standaardorder moet binnen de vijf dagen bij de klant zijn, weet logistiekmanager Dinara Rakhmanova. Wekelijks ontvangt het bedrijf een drietal transporten uit België en elders in Europa: de aluminiumprofielen en de accessoires die door verschillende Belgische, Italiaanse en Duitse producenten worden aangeleverd en in Brovary worden gemonteerd. Wekelijks gaan een zestal orders de deur uit richting de klant.

Het transport gebeurt vooral per vrachtwagen. “De trein is echt nog niet ingeburgerd als goederenvervoermiddel in Oekraïne”, taxeert Rakhmanova. “Maar ook het vrachtwagentransport heeft aandachtspunten: de slechte staat van de wegen kan voor ladingschade zorgen, en dat is voor ons een slechte zaak. Een profiel dat niet meer aan de normen voldoet, gaat op de schroothoop.”

Antwerpen voor Odessa

Zeetransport speelt een bescheiden rol. Door de situatie met Rusland is exporteren moeilijker geworden. “De snelste route voor export liep door Rusland, nu moeten vrachtwagens de ferry op tussen Odessa en Batumi (Georgië)”, zegt directeur Andriy Dudar (foto 2). “Containers komen er slechts een enkele keer aan te pas: zoals die keer dat we een partij van veertien containers naar de Dominicaanse Republiek moesten verschepen. In dat geval zijn twaalf van de veertien containers via Antwerpen naar de eindbestemming gebracht en de laatste twee vanuit Odessa”, zegt Dudar nog.

Waarna Dudar weer weg moet, want een delegatie van het management in Duffel heeft hem nodig voor besprekingen. Dudar is bijna maandelijks in het hoofdkwartier in Duffel te vinden voor overleg. “Je merkt dat dit een familiebedrijf is, met stevige connecties en korte lijnen tussen de departementen”, zegt Dudar. “We hebben quasi dagelijks contact met de hoofdzetel.” 

Michiel Leen