Dinsdag loste Coeck een allereerste lading gepalletiseerde goederen op de 150 meter lange nieuwe kaai. Die kwam tot stand in het raam van een PPS-constructie met waterwegbeheerder W&Z (waarbij de betrokken onderneming 20% van de investeringskost in de nieuwe infrastructuur draagt en zich engageert om een bepaald trafiekvolume naar de binnenvaart over te hevelen).
Met die nieuwe installatie tussen de bestaande laad- en loskade van het bedrijf en de gemeentelijke kaai kan Coeck zijn watergebonden overslagcapaciteit met zowat een half miljoen ton per jaar optrekken en meer voordeel halen uit zijn ligging aan de Rupel, zegt W&Z. Als die capaciteit ten volle benut wordt, kunnen jaarlijks tot 20.000 vrachtwagenritten vermeden worden. Het is daarvoor wel nog wachten op de volledige afwerking van het kaaiplateau en van de aansluiting op de bedrijfsterreinen van Coeck. Die werken zouden in het voorjaar 2015 afgerond worden.
Coeck voert al jarenlang grondstoffen aan met binnenschepen maar wil ook voor het vervoer van palletlading meer via de waterweg werken. De nieuwe kaaimuur werd specifiek met het oog hierop gerealiseerd. De betonfabriek is een van de twee eerste vaste klanten van rederij Blue Line Logistics, dat met zijn Pallet Shuttle Barges (PBS) een nieuw concept voor het palletvervoer over de binnenwateren heeft uitgewerkt.
In Vlaanderen zou 6 à 7 miljoen ton bouwmaterialen op palletten in aanmerking komen voor een modal shift van de weg naar de waterweg.