Boeren trekken opnieuw naar Vlaamse havens om te protesteren

Nieuws, Havens
Julie Desmet
Blokkade boerenprotest in Zeebrugge
Blokkade boerenprotest in Zeebrugge © Tom Baert

Er is weer boerenprotest op donderdag 14 maart. De boeren richten hun pijlen op de havens van Gent, Antwerpen en Zeebrugge. Port of Antwerp-Bruges overweegt juridische stappen. “Dit gaan we niet opnieuw laten gebeuren”, zegt Antwerps havenschepen Annick De Ridder.

Het nieuwe protest komt er op initiatief van de boerenorganisatie Verenigde Jonge Landbouwers. Begin februari 2024 leidde een boerenprotest al tot heel wat verkeershinder in en rond de Vlaamse diepzeehavens. Het plan op 14 maart is om tegelijk filterblokkades te organiseren aan de havens van Antwerpen (zowel linkeroever als rechteroever), Zeebrugge en Gent.

Annick De Ridder, Antwerpse havenschepen en voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges, is niet te spreken over de nieuwe acties. “Ik heb begrip voor de ongerustheid van onze boeren, maar je gaat rond de tafel zitten en onderhandelt. Dat heeft het merendeel van de boeren ook gedaan. Het is onaanvaardbaar dat na het gesloten akkoord een groepje radicalen zich opnieuw op onze havens richt. Je blokkeert niet ‘zomaar’ – omdat het kan met een aantal tractoren – het hart van onze economie”, aldus De Ridder, die dreigt met gerechtelijke stappen.

“We zullen mee naar de rechtbank stappen indien nodig, identificeren wie de wet overtreedt (lees: wegen en bedrijven afsluit en doorgang van goederen en onze werknemers verhindert) en de schade maximaal verhalen op al wie onze haven als cruciale infrastructuur afsluit”, gaat ze verder. De Ridder deed daarbij ook de oproep aan het federale niveau, bevoegd voor politie, “om dit keer wél op te treden.”

Zeebrugge

Ook Hendrik Sohier, manager van bedrijvenvereniging Apzi-Voka in Zeebrugge, ziet de situatie met lede ogen aan. “Er zijn momenteel veel vraagtekens” zegt hij. “We weten dat de Boerenbond en andere grote organisaties zich niet aansluiten bij de actie en dat het vooral gaat om jonge boeren die zich organiseren via allerhande WhatsAppgroepen. Dat geeft aan dat de grote organisaties geen vat hebben op die mensen. De situatie is heel onvoorspelbaar. Daarnaast zijn er geen honderden tractoren nodig om schade aan te richten. Met een handvol tractoren kan je al een cruciale toegangsweg blokkeren.”

Het kan absoluut niet dat de boeren de havensector als drukkingsmiddel gebruiken om chantage te plegen op de politiek

“Sinds de laatste protestactie hebben we ook niet stilgezeten”, gaat hij verder. “We kijken naar welke wettelijke oplossingen mogelijk zijn. Net zoals mevrouw De Ridder het mooi heeft verwoord, viseren de boeren zogezegd de industrie, maar 85% van alle goederen ’tout court’ passeert langs de haven. Ze gebruiken de havensector als drukkingsmiddel om chantage te plegen op de politiek. Zoiets kan absoluut niet. We zijn in gesprek met onze collega’s in Antwerpen en Gent over wat de volgende stappen zijn. We kijken nu ook naar de overheid en verwachten dat er wordt ingegrepen.”

North Sea Port

Bij Nort Sea Port, de fusiehaven van Gent, Terneuzen en Vlissingen, reageren ze afwachtend op de acties. “We moeten eerst inschatten wat de mogelijke impact is. Als de schade niet in verhouding is met de acties, overwegen we ook juridische stappen”, zegt Johan Bresseleers, woordvoerder van North Sea Port. “Als de boeren de scheepvaart volledig stilleggen of de toegangswegen naar de bedrijven blokkeren, zijn juridische stappen niet uitgesloten”, benadrukt hij.

Landbouwers in heel Europa voeren al maanden actie uit onvrede over het Europese landbouwbeleid. Door de toegangswegen tot de havens te blokkeren, willen de boeren erop wijzen dat het vooral de industrie is die stikstof uitstoot, en niet de landbouw. Hoeveel boeren en tractoren er exact aanwezig zullen zijn donderdag, is nog onduidelijk.

Boeren trekken opnieuw naar Vlaamse havens om te protesteren – Flows

Boeren trekken opnieuw naar Vlaamse havens om te protesteren

Nieuws, Havens
Julie Desmet
Blokkade boerenprotest in Zeebrugge
Blokkade boerenprotest in Zeebrugge © Tom Baert

Er is weer boerenprotest op donderdag 14 maart. De boeren richten hun pijlen op de havens van Gent, Antwerpen en Zeebrugge. Port of Antwerp-Bruges overweegt juridische stappen. “Dit gaan we niet opnieuw laten gebeuren”, zegt Antwerps havenschepen Annick De Ridder.

Het nieuwe protest komt er op initiatief van de boerenorganisatie Verenigde Jonge Landbouwers. Begin februari 2024 leidde een boerenprotest al tot heel wat verkeershinder in en rond de Vlaamse diepzeehavens. Het plan op 14 maart is om tegelijk filterblokkades te organiseren aan de havens van Antwerpen (zowel linkeroever als rechteroever), Zeebrugge en Gent.

Annick De Ridder, Antwerpse havenschepen en voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges, is niet te spreken over de nieuwe acties. “Ik heb begrip voor de ongerustheid van onze boeren, maar je gaat rond de tafel zitten en onderhandelt. Dat heeft het merendeel van de boeren ook gedaan. Het is onaanvaardbaar dat na het gesloten akkoord een groepje radicalen zich opnieuw op onze havens richt. Je blokkeert niet ‘zomaar’ – omdat het kan met een aantal tractoren – het hart van onze economie”, aldus De Ridder, die dreigt met gerechtelijke stappen.

“We zullen mee naar de rechtbank stappen indien nodig, identificeren wie de wet overtreedt (lees: wegen en bedrijven afsluit en doorgang van goederen en onze werknemers verhindert) en de schade maximaal verhalen op al wie onze haven als cruciale infrastructuur afsluit”, gaat ze verder. De Ridder deed daarbij ook de oproep aan het federale niveau, bevoegd voor politie, “om dit keer wél op te treden.”

Zeebrugge

Ook Hendrik Sohier, manager van bedrijvenvereniging Apzi-Voka in Zeebrugge, ziet de situatie met lede ogen aan. “Er zijn momenteel veel vraagtekens” zegt hij. “We weten dat de Boerenbond en andere grote organisaties zich niet aansluiten bij de actie en dat het vooral gaat om jonge boeren die zich organiseren via allerhande WhatsAppgroepen. Dat geeft aan dat de grote organisaties geen vat hebben op die mensen. De situatie is heel onvoorspelbaar. Daarnaast zijn er geen honderden tractoren nodig om schade aan te richten. Met een handvol tractoren kan je al een cruciale toegangsweg blokkeren.”

Het kan absoluut niet dat de boeren de havensector als drukkingsmiddel gebruiken om chantage te plegen op de politiek

“Sinds de laatste protestactie hebben we ook niet stilgezeten”, gaat hij verder. “We kijken naar welke wettelijke oplossingen mogelijk zijn. Net zoals mevrouw De Ridder het mooi heeft verwoord, viseren de boeren zogezegd de industrie, maar 85% van alle goederen ’tout court’ passeert langs de haven. Ze gebruiken de havensector als drukkingsmiddel om chantage te plegen op de politiek. Zoiets kan absoluut niet. We zijn in gesprek met onze collega’s in Antwerpen en Gent over wat de volgende stappen zijn. We kijken nu ook naar de overheid en verwachten dat er wordt ingegrepen.”

North Sea Port

Bij Nort Sea Port, de fusiehaven van Gent, Terneuzen en Vlissingen, reageren ze afwachtend op de acties. “We moeten eerst inschatten wat de mogelijke impact is. Als de schade niet in verhouding is met de acties, overwegen we ook juridische stappen”, zegt Johan Bresseleers, woordvoerder van North Sea Port. “Als de boeren de scheepvaart volledig stilleggen of de toegangswegen naar de bedrijven blokkeren, zijn juridische stappen niet uitgesloten”, benadrukt hij.

Landbouwers in heel Europa voeren al maanden actie uit onvrede over het Europese landbouwbeleid. Door de toegangswegen tot de havens te blokkeren, willen de boeren erop wijzen dat het vooral de industrie is die stikstof uitstoot, en niet de landbouw. Hoeveel boeren en tractoren er exact aanwezig zullen zijn donderdag, is nog onduidelijk.