Studie: “Havens spelen cruciale rol in uitbouw waterstofindustrie”

Nieuws, Havens
Bart Meyvis
Pijpleidingen vervoeren de groene waterstof van Vlissingen naar Terneuzen.
Pijpleidingen vervoeren de groene waterstof van Vlissingen naar Terneuzen. © North Sea Port

Tot 42%, of zo’n 22 megaton, van de totale vraag naar waterstof in de EU in 2050, zou zich in Europese havengebieden kunnen bevinden. Dat blijkt uit het eerste verslag van een studie die Deloitte Belgium uitvoerde voor Clean Hydrogen Partnership.

Clean Hydrogen Partnership is een uniek publiek-privaat partnerschap dat onderzoeks- en innovatieactiviteiten op het gebied van waterstoftechnologieën in Europa ondersteunt. Verwacht wordt dat de Europese havens een cruciale rol zullen spelen in de uitbreiding van de Europese waterstofmarkt tot 2050. Ten eerste als hubs voor energiedoorvoer en ten tweede als investeerders in specifieke infrastructuur voor de productie, invoer, opslag en distributie van waterstof.

Om de doelstellingen van 2030 te bereiken, zal de Europese Unie – via het REPowerEU-plan – de ontwikkeling van infrastructuur voor de productie, de invoer, de ombouw, de opslag, het vervoer en de consumptie van waterstof in havens aanzienlijk, en zelfs radicaal, moeten versnellen. Dat blijkt uit de studie. De EU zou volgens REPowerEU de productie van hernieuwbare waterstof tegen 2030 opvoeren tot 20 megaton waterstof per jaar.

Europese routekaart

“Het versnellen van de waterstofinfrastructuur in havens en hun capaciteit als doorvoerhavens voor waterstof, is een belangrijke stap naar de opbouw van de waterstofeconomie en onze studie toont dat duidelijk aan”, zegt Bart Biebuyck, executive director van Clean Hydrogen Partnership. “Aangezien havens en industriële kustgebieden naar verwachting 42% van de jaarlijkse vraag naar waterstof in de EU voor hun rekening zullen nemen, moeten we samenwerken voor de ontwikkeling van een ‘Europese routekaart voor waterstofhavens’ die de volledige decarbonisatie van de havengebieden kan ontsluiten.”

België bij grootste waterstofafnemers

De vraag naar waterstof in Europese havengebieden zal voornamelijk worden aangestuurd door de industrie en de internationale scheepvaartsector (goed voor respectievelijk 42% en 31% van de totale vraag in havengebieden in 2050). Volgens de studie zullen de grootste waterstofafnemers, België, Nederland, Denemarken en het noorden van Duitsland, sterk afhankelijk zijn van de invoer van groene en blauwe waterstof afkomstig uit Noord-Afrika (Marokko, Egypte, Algerije), het Midden-Oosten (Oman, Saudi-Arabië, Qatar) en verder (bijvoorbeeld uit Australië). Ook binnen Europa kan er export en import van waterstof worden verwacht, bijvoorbeeld van Spanje naar Frankrijk.

Dashboard voor havenbedrijven

De specifieke resultaten en actiepunten voor elk van de 427 Europese zee- en binnenhavens  zijn ondergebracht in een online te raadplegen dashboard. Het dashboard verschaft havenautoriteiten en andere havengerelateerde belanghebbenden inzicht in de potentiële vraag naar waterstof binnen hun havenecosysteem, de CO2-vermindering, waar en tegen welke kosten in die vraag zou kunnen worden voorzien, en welke infrastructuur en investeringen nodig zijn om het volledige potentieel van de waterstofeconomie in elke individuele haven te ontsluiten.

Toegang tot het dashboard kan aangevraagd worden via Deloitte.

Studie: “Havens spelen cruciale rol in uitbouw waterstofindustrie” – Flows

Studie: “Havens spelen cruciale rol in uitbouw waterstofindustrie”

Nieuws, Havens
Bart Meyvis
Pijpleidingen vervoeren de groene waterstof van Vlissingen naar Terneuzen.
Pijpleidingen vervoeren de groene waterstof van Vlissingen naar Terneuzen. © North Sea Port

Tot 42%, of zo’n 22 megaton, van de totale vraag naar waterstof in de EU in 2050, zou zich in Europese havengebieden kunnen bevinden. Dat blijkt uit het eerste verslag van een studie die Deloitte Belgium uitvoerde voor Clean Hydrogen Partnership.

Clean Hydrogen Partnership is een uniek publiek-privaat partnerschap dat onderzoeks- en innovatieactiviteiten op het gebied van waterstoftechnologieën in Europa ondersteunt. Verwacht wordt dat de Europese havens een cruciale rol zullen spelen in de uitbreiding van de Europese waterstofmarkt tot 2050. Ten eerste als hubs voor energiedoorvoer en ten tweede als investeerders in specifieke infrastructuur voor de productie, invoer, opslag en distributie van waterstof.

Om de doelstellingen van 2030 te bereiken, zal de Europese Unie – via het REPowerEU-plan – de ontwikkeling van infrastructuur voor de productie, de invoer, de ombouw, de opslag, het vervoer en de consumptie van waterstof in havens aanzienlijk, en zelfs radicaal, moeten versnellen. Dat blijkt uit de studie. De EU zou volgens REPowerEU de productie van hernieuwbare waterstof tegen 2030 opvoeren tot 20 megaton waterstof per jaar.

Europese routekaart

“Het versnellen van de waterstofinfrastructuur in havens en hun capaciteit als doorvoerhavens voor waterstof, is een belangrijke stap naar de opbouw van de waterstofeconomie en onze studie toont dat duidelijk aan”, zegt Bart Biebuyck, executive director van Clean Hydrogen Partnership. “Aangezien havens en industriële kustgebieden naar verwachting 42% van de jaarlijkse vraag naar waterstof in de EU voor hun rekening zullen nemen, moeten we samenwerken voor de ontwikkeling van een ‘Europese routekaart voor waterstofhavens’ die de volledige decarbonisatie van de havengebieden kan ontsluiten.”

België bij grootste waterstofafnemers

De vraag naar waterstof in Europese havengebieden zal voornamelijk worden aangestuurd door de industrie en de internationale scheepvaartsector (goed voor respectievelijk 42% en 31% van de totale vraag in havengebieden in 2050). Volgens de studie zullen de grootste waterstofafnemers, België, Nederland, Denemarken en het noorden van Duitsland, sterk afhankelijk zijn van de invoer van groene en blauwe waterstof afkomstig uit Noord-Afrika (Marokko, Egypte, Algerije), het Midden-Oosten (Oman, Saudi-Arabië, Qatar) en verder (bijvoorbeeld uit Australië). Ook binnen Europa kan er export en import van waterstof worden verwacht, bijvoorbeeld van Spanje naar Frankrijk.

Dashboard voor havenbedrijven

De specifieke resultaten en actiepunten voor elk van de 427 Europese zee- en binnenhavens  zijn ondergebracht in een online te raadplegen dashboard. Het dashboard verschaft havenautoriteiten en andere havengerelateerde belanghebbenden inzicht in de potentiële vraag naar waterstof binnen hun havenecosysteem, de CO2-vermindering, waar en tegen welke kosten in die vraag zou kunnen worden voorzien, en welke infrastructuur en investeringen nodig zijn om het volledige potentieel van de waterstofeconomie in elke individuele haven te ontsluiten.

Toegang tot het dashboard kan aangevraagd worden via Deloitte.