Telex: Conti-Lines, DEME, Foresco, Hyundai Glovis en meer scrubbers

Nieuws, Douane
Julie Desmet
Bulkschip 'CL Contigo' van Antwerpse rederij Conti-Lines
Bulkschip ‘CL Contigo’ van Antwerpse rederij Conti-Lines © Conti-Lines

De Antwerpse bulkrederij Conti-Lines heeft een vijfde schip toegevoegd aan haar vloot, het Genkse Foresco neemt zijn Nederlandse concurrent Lapack over en het orderboek van offshore- en baggergroep DEME dikte aan tot een record van 4,75 miljard euro.

DEME – 

De Belgische offshore- en baggergroep DEME boekte in de eerste jaarhelft van 2021 een omzet van 1,06 miljard euro en een nettowinst van 35 miljoen euro. Bouwgroep CFE, de moedermaatschappij van DEME, liet weten dat het orderboek van de hele groep nog nooit zo dik was: er staan voor ruim 6,3 miljard euro opdrachten in. 4,75 miljard daarvan komt voor rekening van DEME, wat een nieuw record is. De groep verwacht voor het volledige jaar “een beduidende stijging van de omzet, die het niveau van 2019 zou moeten benaderen.” (JD)

CONTI-LINES – 

De drogebulkrederij Conti-Lines, onderdeel van de Antwerpse scheepvaartgroep Conti7, verwelkomde op vrijdag 27 augustus 2021 de ‘CL Contigo’ in haar vloot (zie foto). Het 40.000 dwt metende drogebulkschip, gebouwd in 2015, is het vijfde schip in eigendom van Conti7 en vaart momenteel naar de haven van Martas in Turkije voor zijn volgende opdracht. In 2017 besloot de groep om opportunistisch te investeren in tweedehandsschepen. (JD)

FORESCO – 

De Genkse producent van houten verpakkingen en palletten Foresco neemt zijn Nederlandse concurrent Lapack over. Deze heeft drie vestigingen in Nederland, één in België (Aalter) en één in Duitsland. Het overgenomen bedrijf met een jaaromzet van 25 miljoen euro brengt de omzet van Foresco boven de 200 miljoen. In de sector van de houten verpakkingen en palletten is een concentratiebeweging aan de gang, die onder meer te wijten is aan de nood aan schaalgrootte en aan de leveringsproblemen door het houttekort. Foresco is al geruime tijd op het acquisitiepad. In 2020 nam het bijvoorbeeld Arifal (Genk/Beringen) over. (PhVDo) 

HYUNDAI GLOVIS – 

De Zuid-Koreaanse groep Hyundai Glovis breidt haar vlootportfolio voor het eerst uit met VLGC’s (very large gas carriers). De rorospecialist plaatste een order voor twee ‘dual-fuel’ VLGC-nieuwbouwschepen ter waarde van 168 miljoen dollar bij scheepsbouwer Hyundai Samho. De nieuworder kwam er nadat Hyundai Glovis een meerjarig contract afsloot met de Europese grondstoffenhandelaar en handelsgigant Trafigura. Het duo zal tegen juni 2024 worden opgeleverd. (JD)

SCRUBBERS – 

71% van alle nieuwe containerschepen (11.800 teu of meer) die tot nu toe in 2021 is besteld, zal uitgerust zijn met een scrubber (rookgasreiniger). Dat blijkt uit data van het Britse Clarksons Research. De belangstelling voor scrubbers is het afgelopen jaar toegenomen nadat een herstel van de bunkertarieven het prijsverschil tussen Very Low Sulphur Fuel Oil (VLSFO) en HSFO weer boven de 100 dollar per mt (metrische ton) bracht. Het aantal retrofits van bestaande schepen is echter fors verminderd. Ook ’s werelds grootste containerschip, de ‘Ever Ace’ (23.992 teu) van de Taiwanese rederij Evergreen, is uitgerust met een scrubber. (JD)

AIT WORLDWIDE LOGISTICS – 

De Amerikaanse logistiek- en expeditiegroep AIT Worldwide Logistics heeft in het Duitse Biberach een nieuwe vestiging geopend die zich richt op ‘life sciences’. In de regio Baden-Württemberg zijn veel farmabedrijven gevestigd. AIT-Biberach is de vijfde site in Duitsland van de groep, na Bremen, Frankfurt, Greven en Stuttgart. Die werden in het netwerk van AIT opgenomen na de acquisitie van de tak Fiege Forwarding van de FIEGE-groep in december jongstleden. Ook het kantoor in Antwerpen viel toen onder de deal. (PhVDo) 

STRAATSBURGBRUG – 

De herstellingswerken aan de Antwerpse Straatsburgbrug vlotten sneller dan oorspronkelijk verwacht, meldt het Agentschap Wegen en Verkeer. Als alles goed gaat, wordt op 6 en 7 september 2021 het wegdek in de beschadigde zone opnieuw geasfalteerd. Daarna worden nog de wegmarkeringen aangebracht en wordt de werf opgeruimd. De brug en het kruispunt aan het Havenhuis kunnen dan weer volledig opengesteld worden vanaf donderdag 9 september. De brug was maandenlang slechts gedeeltelijk bruikbaar door een verzakking. (ML)