Telex: Aertssen, MOL, “K” Line, coke, toestand spoor en autonome trein

Nieuws, Douane
Julie Desmet
MegaMAX dieplader van bouwbedrijf Aertssen Group
MegaMAX dieplader van bouwbedrijf Aertssen Group © Faymonville

500 creatievelingen leefden zich met graffiti-spuitbussen uit op de Antwerpse waterkeringsmuur, in de Rotterdamse haven is in juli ruim tien ton coke onderschept en rederij MOL bestelde twee nieuwe VLGC’s voor het vervoer van lpg en ammoniak.

AERTSSEN – 

Het Stabroekse bouwbedrijf Aertssen Group breidt zijn vloot uit met een nieuwe MegaMAX-dieplader met een combinatie van drie en vier assen (zie foto). Het voertuig komt uit het CombiMAX-gamma van producent Faymonville en is geschikt voor gemiddelde tot zware nuttige laadvermogens van 50 tot 250 ton. Een Aertssenchauffeur kwam de diepbedoplegger ophalen in de productievestiging in het Luikse Büllingen. (JD)

SPOOR WALLONIË  –

De herstellingen aan het spoornet in Wallonië na de overstromingen duren langer dan verwacht, zo meldt spoornetbeheerder Infrabel. Zo zal de spoorlijn tussen Dinant en Gendron-Celles op de belangrijke goederenspooras Athus-Meuse pas terug in dienst genomen kunnen worden op 16 augustus. Het stuk tussen Gendron-Celles en Beauraing op diezelfde lijn is vanaf vandaag 9 augustus terug operationeel. Het goederenvervoer richting Athus wordt nog omgeleid via lijn 162 maar moet daar rekening houden met beperkingen wegens het passagiersvervoer op die lijn. Het spoor tussen Ottignies en Gembloux (lijn 161) blijft nog buiten dienst tot 30 augustus. Enkele lijnen die voornamelijk voor het passagiersvervoer belangrijk zijn, zullen nog later heropenen. Dat is het geval voor Luik-Nessonvaux (1 september) en Pepinster-Spa (4 oktober). (KH)

COKE ROTTERDAM – 

In de haven van Rotterdam is in juli 2021 ruim tien ton cocaïne in beslag genomen. Volgens de Nederlandse douane gaat het om een “enorme” hoeveelheid. Enkele jaren geleden werd zo’n hoeveelheid op een heel jaar in beslag genomen. Op 14 juli werd er ruim 4,5 ton coke onderschept, waaronder een partij van 3 ton. Het ging om een van de grootste cocaïnevangsten ooit in de haven, aldus het Openbaar Ministerie. De week daarop werd een partij van ruim 1,7 ton onderschept met een straatwaarde van 132 miljoen euro. (JD)

WATERKERINGSMUUR  –

De waterkant van de kilometerlange waterkeringsmuur in de Antwerpse haven is afgelopen weekend in een nieuw kleedje gestoken. 500 deelnemers staken de handen uit de mouwen om met graffiti-spuitbussen een kleurrijke verwelkoming neer te zetten voor al wie op de Schelde voorbijvaart. “Voor het brede publiek is het havengebied eigenlijk nog een te weinig ontdekte parel. Met dit event wilden we iedereen de kans geven om onze haven op een originele manier te ontdekken”, meldt Port of Antwerp. De muur langs de Scheldelaan werd in 2019 afgewerkt om het havengebied bij extreme waterstanden te behoeden voor overstroming. (JD)

AUTONOME TREIN – 

In Finland start eind 2021 een proefproject met een autonome elektrische goederentrein. Tegen 2023 moet de trein effectief gaan rijden. Onder meer het Finse staalbedrijf Outokumpu en papierfabrikant Stora Enso nemen deel aan het proefproject. De autonome trein zou vooral ingezet worden op korte trajecten vanaf industriële sites. Doelstellingen van het project zijn onder meer lagere emissies en kostefficiënte oplossingen voor de industrie die voornamelijk van wegvervoer gebruikmaakt. De autonome trein biedt bovendien een oplossing voor het tekort aan treinbestuurders. Bij de ontwikkeling van de trein staat veiligheid voorop. De trein wordt uitgerust met sensoren, thermische camera’s en radar. De voorbije jaren vonden al proeven plaats met autonome locomotieven in Nederland en Zwitserland en verder weg in Australië. Spooroperatoren maken al gebruik van het Europese spoorcontrolesysteem ETCS en van het ‘Automatic Train Operation’-systeem om treinen efficiënter te laten rijden, maar wel nog met een treinbestuurder aan boord. (KH)

“K” LINE – 

Rororederij “K” Line heeft ’s werelds eerste CO2-afvanginstallatie aan boord van een schip geïnstalleerd. In samenwerking met Mitsubishi Shipbuilding zullen technische experts aan boord van de ‘Corona Utility’ de werking, veiligheid en bruikbaarheid ervan op zee evalueren. Het duurzame ‘CC-OCEAN’-project loopt tot eind 2021. Na evaluatie zullen demonstratietests worden uitgevoerd om de installatie op de markt te brengen. (JD)

MOL – 

Phoenix Tankers, een dochteronderneming van de Japanse rederij Mitsui O.S.K. Lines (MOL), heeft een contract getekend met Namura Shipbuilding voor de bouw van twee VLGC’s (very large gas carriers) voor het vervoer van lpg en ammoniak. Het duo zal worden gebouwd op de scheepswerf Imari in Japan en zal ook op lpg kunnen varen. De oplevering is gepland na 2023. Begin augustus 2021 heeft MOL ook een overeenkomst gesloten met Shin Kurushima Dockyard en Nihon Shipyard voor de bouw van vier op lng varende roro’s. De autoschepen, met elk een capaciteit van zevenduizend eenheden, zullen naar verwachting worden opgeleverd vanaf 2024. (JD)